It is a fact that education is a pre-requisite for a
full understanding of the aims of sustainable development and for their
becoming a life-sytle. If teachers who will educate students on sustainable
development have an appropriate level of awareness before they have graduated
from the relevant departments of faculty of education, this will increase the
quality of education. Therefore in this study, it has been planned to determine
the awareness of prospective teachers about sustainable development studying at
Faculty of Education, Science Teaching and Social Sciences Teaching
Departments. Surveying instrument has been developed by the researchers. “Sustainable
Development Awareness Survey” has been applied to 183 prospective teachers.
It has been observed that prospective teachers
studying at Science Teaching and Social Sciences Teaching Departments had a
high level of awareness about the general and dimension aspects of sustainable
development. In the analysis according to the gender of the prospective
teachers, no meaningful difference has been found. Sustainable development
awareness of prospective teachers shows no significant difference statistically
according to the departments they study at in terms of general and dimensions.
Sürdürülebilir kalkınmanın hedeflerinin tam olarak
anlaşılabilmesi ve yaşam tarzı haline dönüşebilmesi için eğitimin önkoşul olduğu
bir gerçektir. Sürdürülebilir kalkınma eğitimini verecek öğretmenlerin, eğitim fakültelerinin
ilgili bölümlerinden mezun olmadan önce bu konu hakkında farkındalıklarının
uygun düzeyde olması ise verilecek eğitimin kalitesini yükseltecektir. Bu
nedenle çalışmada, Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği ile Sosyal
Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının sürdürülebilir
kalkınma konusuna ilişkin farkındalıklarının belirlenmesi planlanmıştır. 183 öğretmen
adayına araştırmacılar tarafından geliştirilen “Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık
Anketi” uygulanmıştır.
Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Anabilim Dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınmanın
genel ve boyutlar arası farkındalıklarının yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen
adaylarının cinsiyetine göre yapılan analiz sonucunda anlamlı fark çıkmadığı
tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma farkındalıkları,
onların okudukları bölüme göre istatistiksel olarak genel ve boyutlar açısından
istatistiksel olarak anlamlı fark göstermemektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2015 |
Submission Date | July 8, 2015 |
Acceptance Date | September 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2015 Issue: 5 |