The aim of this research is to examine the teaching of
writing in the first literacy teaching with the basic letters. Fenomonology
method has been used in qualitative research methods. The study group of the
study is composed of twenty grade teachers working in the primary schools in
the provinces and districts of Yozgat. Appropriate sampling method and
criterion sampling method were used in the selection of the sample. In total, twenty
class teachers who worked in first grade were consulted. As a data collection
tool, semi-structured interview form developed by researchers was used. The
semi-structured interview form consists of two parts. In the first part,
questions were asked to determine the demographic characteristics of classroom
teachers. In the second part, opinions were asked about the teaching of writing
with the basic letters in the first literacy teaching. The data were collected
in December, 2017 and January, 2018. Semi-structured interview forms prepared
by the researcher were applied to twenty grade teachers. Negotiations were
recorded on the voice recorder. Negotiations were held in the teachers' room,
in breaks. A total of 214 minutes were interviewed. The interviews were written
in computer environment. Content analysis used content analysis. The results of
the research are presented under the themes reached. The themes reached at the
end of the research are as follows: upright basic letters save time, not
forgetting letter points in the writing of upright letters, ease of upright
letters in daily life, increase in readability in the teaching of writing with
upright basic letters. It is suggested that the first literacy teaching should
be continued with the basic letters in the direction of the research results.
It is recommended that studies on vertical basic writing should be conducted by
students at different levels of education.
Bu araştırmanın amacı ilk okuma yazma
öğretiminde dik temel harflerle yazma öğretiminin incelenmesidir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Yozgat ili ve ilçelerindeki ilkokullarda görev
yapan yirmi sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde uygun örnekleme
yöntemi ve ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplamda birinci sınıflarda
görev yapan yirmi sınıf öğretmeninin görüşüne başvurulmuştur. Veri toplama
aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu iki bölümden
oluşmaktadır. İlk bölümde sınıf öğretmenlerinin demografik özelliklerini belirlemeye
yönelik sorular sorulmuştur. İkinci bölümde ise ilk okuma yazma öğretiminde dik temel harflerle yazma öğretimine yönelik
görüşler sorulmuştur. Veriler 2017 yılı aralık ve 2018 yılı ocak
aylarında toplanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış
görüşme formları, yirmi sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Görüşmeler ses kayıt
cihazına kaydedilmiştir. Görüşmeler, öğretmenler odasında, teneffüslerde
gerçekleştirilmiştir. Toplamda 214 dakika görüşme yapılmıştır. Yapılan
görüşmeler bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiştir. Verilerin analizinde
içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ulaşılan temalar altında
sunulmuştur. Araştırma sonucunda ulaşılan temalar şunlardır: dik temel
harflerin zamandan tasarruf sağlaması, dik temel harflerin yazımında harf
noktalarının unutulmaması, dik temel harflerin günlük yaşamda karşılığının
olması, dik temel harflerin kolaylık sağlaması, dik temel harflerle yazma
öğretiminde okunaklıkta artış. Araştırma sonuçları doğrultusunda dik temel
harflerle ilk okuma yazma öğretiminin devam ettirilmesi önerilmektedir. Dik temel yazı ile ilgili
çalışmaların farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerle çalışılması
önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2018 |
Submission Date | April 20, 2018 |
Acceptance Date | September 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2018 Issue: 11 |