This study aims to evaluate an English textbook in a private school example in Sinop. Although private schools and public schools follow the same curriculum, there are differences in the textbook preference. In this study, as an external evaluation, the English textbook was examined in terms of the design elements; and, as an internal evaluation, the book was examined in terms of the instructional elements. The research design was qualitative and the process was carried out by two different researchers. Results showed that although the textbook was found appropriate and effective based on the external evaluation: graphic design and print quality; the presentation of the four language skills in the textbook was poor. Reading skill was the most dominant skill presented, and writing skill was the least presented skill in the textbook. Therefore, the textbook needed supportive material to present other skills effectively. It is concluded that the textbook in this study is not suitable for teaching four language skills effectively and is not suitable for the purposes of the English language content as defined by the Ministry of Education.
Bu çalışmada, İngilizce ders kitabının Sinop'ta özel bir okul örneğinde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Özel okullar ve devlet okulları müfredat olarak aynı müfredata sahip olmakla birlikte, okulların tercih ettiği ders kitaplarında farklılıklar görülmektedir. Bu çalışmada, İngilizce ders kitabının dış değerlendirme başlığı altında tasarım öğeleri açısından; iç değerlendirme başlığı altında eğitim öğeleri açısından incelemesi yapılmıştır. Araştırma tasarımı niteldir ve süreç iki farklı araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Sonuçlar, ders kitabı tercihinin dış değerlendirme, grafik tasarım ve baskı kalitesi açısından uygun ve etkili olmasına rağmen; ders kitabındaki dört becerinin sunumun zayıf olduğunu ortaya koymuştur. Okuma becerisi seçilen ders kitabında verilen en baskın beceridir ve yazma becerisi en zayıf beceridir. Ders kitabının diğer becerileri etkili bir şekilde sunmak için destekleyici materyallere ihtiyacı vardır. Bu çalışmadaki ders kitabının, dört dil becerisini etkili bir şekilde öğretmeye uygun olmadığı ve MEB tarafından tanımlanan İngilizce dil içeriğinin amaçlarına uygun olmadığı söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | September 2, 2020 |
Acceptance Date | December 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2021 Issue: 16 |