In this research, it is aimed to evaluate the opinions of village school principals about being a principal in a village school. 29 village school principals participated in the research, which was carried out with a phenomenological approach based on the experiences of school principals in village schools. Interviews with school principals were analyzed in depth with content analysis and descriptive analysis techniques. According to the results, being a principal in a village school is a difficult task that requires struggling with impossibilities. In addition, it is like a family environment with warm and sincere relations and offers many learning opportunities. In village schools, there are many problems related to bureaucratic work, infrastructure and resource supply, education and training processes, bussed education process, students, teachers and parents, and school principals produce different solutions to overcome these problems. The results reveal that village schools have problems that go beyond village school principals and need to be resolved at the Ministry level. Based on these results; suggestions were made for village schools such as positive discrimination in all processes, granting a budget, improving the personal rights of village teachers, and carrying out comprehensive awareness-raising activities for parents.
Bu araştırmada, köy okulunda müdür olmaya ilişkin olarak köy okulu müdürlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Okul müdürlerinin köy okullarındaki deneyimleri üzerinden fenomenolojik bir yaklaşımla gerçekleştirilen araştırmaya 29 köy okulu müdürü katılmıştır. Okul müdürleriyle yapılan görüşmeler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleriyle derinlemesine incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, köy okulunda müdür olmak imkânsızlıklarla mücadele etmeyi gerektiren zor bir görevdir. Bunun yanında sıcak ve samimi ilişkilerin olduğu bir aile ortamı gibidir ve birçok öğrenme fırsatı da sunmaktadır. Köy okullarında bürokratik işler, altyapı ve kaynak temini, eğitim-öğretim süreçleri, taşımalı eğitim süreci, öğrenci, öğretmen ve velilerle ilgili birçok sorun yaşanmakta ve okul müdürleri bu sorunların üstesinden gelmek için farklı çözüm yolları üretmektedir. Araştırma sonuçları, köy okullarının köy okulu müdürlerini aşan, Bakanlık düzeyinde çözülmesi gereken sorunları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu sonuçlara dayalı olarak; köy okullarına tüm süreçlerde pozitif ayrımcılık yapılması, bütçe verilmesi, köy öğretmenlerinin özlük haklarının iyileştirilmesi ve velilere yönelik kapsamlı bilinçlendirme çalışmaları yapılması gibi öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | February 8, 2022 |
Acceptance Date | March 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 18 |