In the social studies course, which aims to educate students as active citizens; Incorporating real-world problems in the classroom is one of the effective ways to achieve course objectives. Lesson plans designed with current events can be used to include real-world problems in the classroom. Determining the opinions of students and teachers on the use of current events in social studies lessons is extremely important in reaching the findings about which knowledge and skills students gain. In this study, it was aimed to examine the views of teachers and students about the activities designed using current events in the 4th grade social studies course in primary school. In the research, the case study design, one of the qualitative research designs, was used. The study group of the research consists of 16 students and classroom teachers studying in the 4th grade of a middle socioeconomic level primary school in Kırıkkale. During the eight-week period, the 4th grade Social Studies course "Active Citizenship" learning area acquisitions were carried out by the researcher with activities and practices prepared using current events. As a data collection tool, a semi-structured interview form prepared for teachers and students, developed by the researchers, was used. The data of the research were collected by the researchers and the research data were analyzed through content analysis. According to the results of the study, it was determined that the students were satisfied with the application, they felt happy during the application process, they learned their rights and the role model behaviors were reinforced in the students. The classroom teacher emphasized that the practice, which he considered successful in teaching the acquisitions in the "Active Citizenship" theme, made positive contributions to both his own knowledge and skill level and the knowledge and skill level of the students. Based on the opinions of the students and the classroom teacher, it is possible to state that the practice gives a new perspective to the teachers and students, reinforces the role model behaviors of the students, and presents new alternatives in the teaching of children's rights.
Öğrencilerin aktif bir vatandaş olarak yetiştirmelerini amaçlayan sosyal bilgiler dersinde gerçek dünya problemlerini sınıfa getirmek dersin amaçlarına ulaşmada etkili yöntemlerden biridir. Gerçek dünya problemlerini sınıfa getirmede ise güncel olaylarla tasarlanmış ders planlarından yararlanılabilir. Öğrencilerin ve öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi hangi bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırdığına ilişkin bulgulara ulaşmada son derece önemlidir. Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde güncel olay kullanılarak tasarlanmış etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, orta sosyoekonomik düzeyde bir ilkokulun 4. sınıfında öğrenim gören 16 öğrenci ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sekiz haftalık süre boyunca, 4. sınıf sosyal bilgiler dersi etkin vatandaşlık öğrenme alanı kazanımları araştırmacı tarafından güncel olay kullanılarak hazırlanan etkinlik ve uygulamalarıyla yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen öğretmen ve öğrenciler için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, araştırma verileri içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin uygulamadan memnun kaldığı, uygulama ile haklarını öğrendiği ve öğrencilerde rol model davranışların pekiştirdiği tespit edilmiştir. Sınıf öğretmeni etkin vatandaşlık temasında yer alan kazanımları öğretmede başarılı olarak değerlendirdiği uygulamanın hem kendi bilgi ve beceri düzeyine hem de öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyine olumlu katkılar sağladığına vurgu yapmıştır. Öğrencilerin ve sınıf öğretmeninin görüşlerinden hareketle, uygulamanın öğretmen ve öğrencilere yeni bir bakış açısı kazandırdığı, öğrencilerin rol model davranışlarını pekiştirdiği, çocuk hakları öğretiminde yeni alternatifler ortaya koyduğu ifade etmek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | April 16, 2022 |
Acceptance Date | October 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19 |