The current study was carried out to guide future studies on STEM education for gifted students. To this end, a bibliometric analysis of the STEM and STEAM education studies for talented students was conducted in the SCOPUS database. The bibliometric mapping method was used in this research. In the SCOPUS database, a search was performed by using the keywords "Gifted," "Talented," "STEM," and "STEAM" to filter the studies belonging to these two fields together (Access date: 22.06.2022). In the first stage of the search, 464 studies were reached. However, it was decided to analyze 124 of them, which were found to comply with research purposes, whose peer-review process was completed, and which were conducted in social studies and education. The analysis was carried out with the VosViewer program. According to the findings, an increase has been observed in studies on the subject since 2017. The highest number of publications is in the USA (n=86). While it was seen that concepts such as spatial skills, creativity, specialized schools, enrichment, and gender differences were extensively researched in STEM education for gifted students, it was determined that more research is needed on concepts such as entrepreneurship, career guidance, career interest, and e-learning. In this respect, bibliometric studies can be carried out to investigate these less-studied concepts by reviewing the literature on STEM or STEAM in other databases.
Mevcut araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilere yönelik STEM eğitimi konusundaki makaleleri bibliyometrik analizini sağlamaktır. Bu bağlamda özel yetenekli öğrencilerle STEM ve STEAM eğitimi konusu üzerine yapılan ve SCOPUS veri tabanında taranan çalışmaların bibliyometrik analizi yapılmış ve yorumlanmıştır. Analiz süreci, betimsel araştırma yaklaşımına dayalı bibliyometrik haritalama yöntemi ile yürütülmüştür. SCOPUS veri tabanında bu iki alana ait çalışmaları birlikte sınırlandırmak amacıyla “Gifted” veya “Talented” ve “STEM” veya “STEAM” anahtar kavramlarıyla tarama yapılmıştır (Erişim tarihi: 22.06.2022). İlk tarama aşamasında 464 adet çalışmaya ulaşılmıştır. Ancak araştırma amacıyla örtüşen, hakem süreci tamamlanmış, sosyal bilgiler ve eğitim alanında çalışılmış, meta-sentez, meta-analiz ve derleme haricinde olan 124 tanesi üzerinde analiz yapılmasına karar verilmiştir. Analiz, VosViewer programıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre 2017 yılından itibaren ilgili konu üzerine yapılan çalışmalarda artış gözlenmiştir. En fazla yayın ise 86 ile ABD’dir. Özel yetenekliler için STEM eğitiminde uzamsal beceri, yaratıcılık, özelleştirilmiş okullar, zenginleştirme, cinsiyet farklılıkları gibi kavramların ön plana çıktığı görülürken, girişimcilik, kariyer rehberliği, kariyer ilgisi ve e-öğrenme gibi konularda daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğu belirlenmiştir. Bu açıdan ileride yürütülmesi planlanan araştırmalar açısından diğer veri tabanlarında STEM veya STEAM ile ilgili alanyazın taranarak, alanda daha az çalışılmış becerilere yönelik bibliyometrik çalışmalar gerçekleştirilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | March 1, 2023 |
Acceptance Date | October 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2023 Issue: 21 |