The first aim of the study is to examine the views of 4th-grade primary school students on their knowledge, attitudes, and behaviors towards the environment. The second aim of the study is to examine the relationship between the students' knowledge, attitudes, and behaviors towards the environment and their knowledge, attitudes, and behaviors towards the environment according to the variables of gender, the environment in which the students grew up, science grade point average, education level of their mother and father and family income level. Mixed design was chosen as the method of the research. The study group of the research consists of 322 4th-grade primary school students. Data were obtained through environmental knowledge, attitude and behavior scale, and interview form. In the analysis of the data, t-test, MANOVA, Kruskal Wallis, Pearson Correlation test, and descriptive analysis were used. As a result of the research, it was determined that the students' knowledge, attitude, and behavior scores towards the environment were above average. The students' attitudes towards the environment show a significant difference according to gender, attitudes, and behaviors according to the mother's education level, knowledge, and attitudes according to the father's education level. In addition, it was determined that there was a positive and significant relationship between the students' knowledge, attitudes, and behaviors.
Environmental Knowledge Environmental Attitude Environmental Behavior Primary School Students
İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranışları ile ilgili görüşlerinin incelenmesi araştırmanın ilk amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın ikinci amacını, öğrencilerin çevreye yönelik bilgi tutum ve davranışlarının cinsiyet, öğrencilerin büyüdükleri çevre, fen bilimleri karne notu, anne ve baba öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi değişkenine göre incelenmesi ile öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi olarak karma desen seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 322 ilkokul 4. sınıf düzeyindeki öğrencilerden oluşmaktadır. Veriler çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranış ölçeği ile görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde t-testi, MANOVA, Kruskal Wallıs, Pearson Korelasyon testi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin çevreye yönelik bilgi, tutum ve davranış puanlarının ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çevreye yönelik tutumları cinsiyete, tutum ve davranışları anne öğrenim durumuna, bilgileri ve tutumları baba öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin bilgileri, tutumları ve davranışları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | June 22, 2023 |
Acceptance Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2023 Issue: 21 |