This research aims to examine the human resource management policies of private special education institutions and rehabilitation centers based on the managers’ views. The basic qualitative research design was adopted in the research. The participants of the study consisted of managers of private special education institutions and rehabilitation centers operating in the province of Adıyaman. Criterion sampling technique was adopted in determining the participants. In this context, semi-structured interviews were conducted with 15 managers of private special education institutions and rehabilitation centers. The data obtained from the interviews with managers has been analyzed through content analysis. In the research, the opinions of the institution managers regarding the teacher employment process of their institutions were discussed under the themes of "employment criteria“, “employment process," and "problems encountered in the employment process." Policies for teacher development were examined under the themes of "personal development" and "professional development", while policies for teacher integration were examined under the themes of "rewarding". Policies for teacher evaluation were studied under the themes of "in-house evaluation" and "external evaluation". According to research results, the policies that shape the employment process are related to the nature of pre-service education and the professional and academic qualifications of teacher candidates. Additionally, based on the views of school administrators, it has been concluded that the shortage of subject experts is one of the problems encountered in the human resources management process of teacher employment. However, it has been stated that career planning and policies for professional development are insufficient in the process of teacher training and development, and teacher evaluation policies are shaped within the framework of internal and external evaluation criteria.
Bu araştırmanın amacı özel özel eğitim kurumu ve rehabilitasyon merkezi yöneticilerinin görüşlerinden hareketle özel özel eğitim kurumu ve rehabilitasyon merkezlerinin insan kaynakları yönetimi politikalarının incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcıları Adıyaman ilinde faaliyet gösteren özel özel eğitim kurumu ve rehabilitasyon merkezi yöneticilerinden oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde ölçüt örnekleme tekniği benimsenmiştir. Bu doğrultuda 15 özel özel eğitim kurumu ve rehabilitasyon merkezi yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yöneticilerle yapılan görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada kurum yöneticilerinin kurumlarının öğretmen istihdamı sürecine ilişkin görüşleri “istihdam kriterleri”, “istihdam süreci” ve “istihdam sürecinde yaşanan sorunlar” temaları altında ele alınmıştır. Öğretmen geliştirmeye yönelik politikalar “kişisel gelişim” ve “mesleki gelişim” temaları altında; öğretmen bütünleştirilmesine yönelik politikalar “ödüllendirme” ve öğretmen değerlendirmeye yönelik politikalar ise “kurum içi değerlendirme” ve “kurum dışı değerlendirme” temaları altında incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre istihdam sürecine yön veren politikalar hizmet öncesi dönemin niteliği ve öğretmen adaylarının mesleki ve akademik donanımı ile ilişkilidir. Ayrıca kurum yöneticilerinin görüşlerinden hareketle öğretmen istihdamı sürecinde alan uzmanı sayısının az olmasının insan kaynağı yönetimi sürecinde karşılaşılan sorunlardan biri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğretmen yetiştirme-geliştirme sürecinde kariyer planlaması ve mesleki gelişime yönelik politikaların yetersiz olduğu ve öğretmen değerlendirme politikalarının kurum içi değerlendirme ve kurum dışı değerlendirme kriterleri çerçevesinde şekillendiği ifade edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | April 14, 2023 |
Acceptance Date | December 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |