The schools, as social institutions, form a unique school culture with their characteristics, shared values, and beliefs. The social foundations of education are closely related to the environment. One of the factors affecting school culture is communication with its environment as the school interacts with its environment. Schools realize institutional communication, which has an important place in their culture, through different tools. This study aims to determine the use of social media tools as a communication tool in primary and secondary education institutions within the framework of school culture. In the study, the use of social media tools in educational institutions was revealed in line with the opinions of school social media managers. Conducted with a case study approach by qualitative research methodology, the study group of the research was determined by maximum diversity sampling from purposeful sampling methods. The interviews were conducted with the participation of 18 school social media managers working in public schools at different levels and with different socioeconomic levels in Istanbul. Social media managers are teachers, and 15 of these teachers also have administrative duties (1 is a school principal, and 14 are vice principals) in the same school. The data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using a content analysis approach. The results of the study revealed that schools prefer Instagram more frequently and that school social media managers use their social media accounts for sharing information and news and promoting the school. The ethical principles followed by schools in social media administration were collected in the categories of respecting personal rights and private life, sharing content related to the institution, compliance with the legislation, the posts reflecting the values, being shared with the decision of the commission, using Turkish correctly, and student and parent satisfaction. The participants stated that they strive to establish two-way communication with their followers in their social media accounts and that social media contributes to their organizations more frequently in terms of usefulness, advertising and promotion, and stakeholder satisfaction.
Toplumsal bir kurum olan okullar, kendisine has özellikleri, paylaştıkları değerler ve inançlarla kendine özgü bir okul kültürü oluşturur. Eğitimin sosyal temelleri çevreyle yakından ilişkilidir. Okulun çevresiyle etkileşim halinde olması dolayısıyla okul kültürü üzerinde etkili olan faktörlerden birisi çevresiyle kurduğu iletişimdir. Okullar, kültürlerinde önemli bir yere sahip olan kurumsal iletişimi farklı araçlarla gerçekleştirmektedir. Bu araştırmanın amacı okul kültürü çerçevesinde ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında bir iletişim aracı olarak sosyal medya araçlarının kullanım durumlarının belirlenmesidir. Araştırmada, eğitim kurumlarında sosyal medya araçlarının kullanım durumları okul sosyal medya yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda ortaya konulmuştur. Nitel araştırma metodolojisine uygun olarak durum çalışması yaklaşımı ile yürütülen araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Görüşmeler İstanbul’da farklı kademelerde ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip devlet okullarında görevli 18 okul sosyal medya yöneticisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Sosyal medya yöneticileri öğretmenlerden oluşmakta olup bu öğretmenlerin 15’inin aynı okulda idari görevi (1’i okul müdür, 14’ü müdür yardımcısı) de bulunmaktadır Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve içerik analizi yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda okulların Instagram’ı daha sıklıkla tercih ettikleri, okul sosyal medya yöneticilerinin kurumlarının sosyal medya hesaplarını bilgi, haber paylaşımı ve okulun tanıtımını yapmak amacı ile kullandıkları belirlenmiştir. Okulların sosyal medya yönetiminde izledikleri etik ilkeler kişilik haklarına ve özel hayata riayet etme, kuruma dair içeriklerin paylaşımı, mevzuata uygunluk, paylaşımların değerleri yansıtması, komisyon kararıyla yapılması, Türkçeyi doğru kullanma, öğrenci ve veli memnuniyeti kategorilerinde toplanmıştır. Katılımcılar sosyal medya hesaplarında takipçileri ile çift yönlü iletişim kurmaya gayret gösterdiklerini; sosyal medyanın kurumlarına daha sıklıkla kullanışlılık, reklam ve tanıtım, paydaş memnuniyeti açısından katkı sağladığını ifade etmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophical and Social Foundations of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | October 4, 2023 |
Acceptance Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |