The aim of the research was to measure the earthquake knowledge levels of associate degree students. The research population consisted of 653 students studying in associate degree programs at Hakkari University, Vocational School of Health Services (VSHS). 417 students participated in the research. The survey research model, one of the quantitative research methods, was used in the study. Two survey forms were utilized to collect data. One of the forms, the "Demographic and Descriptive Characteristics Form," involved 9 items, and the other one, the "Earthquake Information Level Form," consisted of 25 items. To determine the students' earthquake knowledge, the relationship between the total score of the earthquake knowledge level scale and the mean scores of its sub-dimensions and the students' independent variables was examined. Independent Variables T-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) parametric tests were used to reveal this relationship. No significant difference was found between gender, age, and grade level variables and earthquake knowledge levels of Hakkari University VSHS students (p>0.05). It was observed that the earthquake knowledge of students who were studying in the First and Emergency Aid Program, who previously experienced a severe earthquake, who were disaster volunteers, and who received earthquake training were significantly higher than those in other groups. In addition to the fact that earthquake education should be present in theory and practice throughout one's educational life, it can be recommended that it be effectively integrated into the curriculum of programs, especially in universities.
Araştırmanın amacı ön lisans öğrencilerinin deprem bilgi düzeylerini ölçmektir. Araştırmanın evrenini Hakkari Üniversitesi SHMYO'da ön lisans programlarında öğrenim gören 653 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 417'si araştırmaya katılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplamak için iki anket formu kullanılmıştır. Formlardan ilki olan "Demografik ve Tanımlayıcı Özellikler Formu" 9 maddeden oluşmaktadır. Diğeri olan "Deprem Bilgi Düzeyi Formu" ise 25 maddeden oluşmaktadır. Öğrencilerin deprem bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla deprem bilgi düzeyi ölçeği toplam puanı ile ölçeğin alt boyutlarının puan ortalamaları ve öğrencilerin bağımsız değişkenleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Söz konusu ilişkiyi ortaya koymak için "Bağımsız Değişkenler T-Testi" ve "Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)" parametrik testleri kullanılmıştır. Hakkari Üniversitesi SHMYO öğrencilerinin cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi değişkenleri ile deprem bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). İlk ve acil yardım programında olan, şiddetli deprem yaşayan, afet gönüllüsü olan ve deprem eğitimi alan öğrencilerin deprem bilgi düzeylerinin diğer gruplardaki öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. Deprem eğitiminin teori ve pratik olarak eğitim hayatı boyunca yer alması gerektiği gerçeğinin yanı sıra özellikle üniversitelerde program müfredatlarına etkin bir şekilde entegre edilmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2024 |
Submission Date | December 15, 2023 |
Acceptance Date | April 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |