Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 3, 1 - 11, 30.06.2021
Seda Saraç
Tuğba Abanoz
,
Hülya Gülay Ogelman
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocukların öz düzenleme becerilerinin cinsiyet ve ebeveyn eğitim değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 60-72 aylık (M= 63.660; SS: 10.896) 2091 çocuk oluşturmaktadır. Öz düzenlemenin tüm boyutlarında (engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği) ve toplam puan açısından kız çocuklarının puanlarının erkek çocuklardan daha yüksek olduğunu ve bu farkların tüm boyutlarda istatistiki olarak anlamlı olduğu görülmektedir. Ayrıca hem annenin hem de babanın eğitim durumu yükseldikçe çocukların tüm boyutlarının (engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği) ve toplam puanlarının yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır. Annenin çalışıyor olmasının da çocukların öz düzenleme becerilerine olumlu katkısı olduğu, çalışan annelerin çocuklarının öz düzenleme puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
References
- Almeqdad, Q., Al-Hamouri, F., Zghoul, R., Al-Rousan, A., & Whitebread, D. (2016). Cross cultural indicators of independent learning in young children: A Jordanian case. The Spanish Journal of Psychology, 19. https://doi.org/10.1017/sjp.2016.35
- Astarlar, F. (2019). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 4-6 Yaş Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin İzlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Baddeley, A. D., & Hitch, G. J. (1974). Working memory. In G. A. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol 8, pp. 47–89). New York: Academic Press.
- Bailey, R. & Jones, S.M. (2019). An integrated model of regulation for applied settings. Clinical Child and Family Psychology Review, 22, 2-23. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00288-y
- Bodrova, E. & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education (2nd ed.). Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.
- Bodrova, E. & Leong, D.J. (2005). Self Regulation: A Foundation for Early Learning. Principal, 85(1), 30-35.
- Claussen, A.H., Robinson, L.R., Kawinski, J.W., Charania, S., Holbrook, J.R. So, M., Ghandour, R. Smith, C., Satterfield-Nash, A., Peacock, G. & Boyle, C. (2020). Factors associated with self-regulation in a nationally representation sample of children ages 3-5 years United States, 2016. Maternal and Child Health Journal. https://doi.org/10.1007/s10995-020-03039-6
- Cuevas, K., Rajan, V. & Bryant, L. J. (2018). Emergence of executive function in infancy. (Eds. S. A. Wiebe & J. Karbach), Executive function: Development across the life span (pp. 11-28). New York: Routledge.
- Daggul, H. C. & Işık Gürşımşek, A. (2019). Investigating pre-school children's self-regulation skills in terms of various variables in Northern Cyprus. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 491-522, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2019.016
- Eke, K. (2017). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ile Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (CCLXXIII-CCLXXXVII).
- İvrendi, A. & Erol, A. (2018, Mart). 4-6 yaş çocuklarına yönelik özdüzenleme becerileri ölçeği (öğretmen formu). Uluslararası Temel eğitim Kongresi -1’de sunulan bildiri, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
- Lenes, R., Gonzales, C.R., Storksen, I. & McClelland, M.M. (2020). Children’s self-regulation in Norway and the United States: the role of mother’s education and child gender across cultural contexts. Frontiers in Psychology, 11:566208. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.566208.
- McClelland, M.M., Geldhof, G.J., Cameron, C.E. & Wanless, S.B. (2015). Development and Self Regulation. R.M. Lerner (Ed.). Handbook of Child Psychology and Developmental Science (7th Edition), New York: John Wiley & Sons, Inc.
- McClelland, M.M. & Cameron, C.E. (2012). Self-Regulation in Early Childhood: Improving Conceptual Clarity and Developing Ecologically Valid Measures, Child Development Perspectives, 6(2), 136-142.
- McCoy, D. C. (2019). Measuring young children’s executive function and self-regulation in classrooms and other real-world settings, Clinical Child and Family Psychology Review, 22, 63-74.
- Perry, N.E. (2019). Recognizing early childhood as a critical time for developing and supporting self regulation. Metacognition Learning, 14, 327–334. https://doi.org/10.1007/s11409-019-09213-8.
- Posner, M. I. & Rothbart, M.K. (1998). Philosophical Transactions: Biological Sciences, Vol. 353, No. 1377, The Conscious Brain: Abnormal and Normal, pp. 1915-1927.
- Saraç, S. & Güleç, E. (2019). Yaşamın ilk yıllarında özdüzenlemenin gelişimi. H. Gülay Ogelman (Ed.), Gelişim bağlamında yaşamın ilk yılları: Erken çocukluk döneminde gelişim içinde (s. 379-402). Ankara: Eğiten Kitap.
- Piotrowski, J.T., Lapierre, M.A. & Linebarger, D.L. (2012). Investigating Correlates of Self Regulation in Early Childhood with a Representative Sample of English Speaking American Families, Journal of Child and Family Studies, 22, 423-436.
- Raffaelli, M., Crockett L. J. & Shen, Y. L. (2005). Developmental Stability and change in self-regulation from childhood to adolescence, The Journal of Genetic Psychology, 166 (1), 54-76, DOI: 10.3200/GNTP.166.1.54-76.
- Shonkoff, J.D. (2000). Science, policy, and practice: three cultures in search of a shared mission. Child Development, 71(1):181-7 doi: 10.1111/1467-8624.00132
- Storksen, I.,Ellingsen, I.T., Wanless, S.B. & McClelland, M.M. (2015). The Influence of Parental Socioeconomic Background and Gender on Self-Regulation Among 5-Year-Old Children in Norway. Early Education and Development, 26(5-6), 663-684, DOI:10.1080/10409289.2014.932238.
- Tozduman Yaralı, K. & Güngör Aytar, F.A. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının özdüzenleme becerileri yönünden incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856-870. DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.291209
- Tuzcuoğlu, N., Efe Azkeskin, K., İlçi Küsmüş, G. & Cengiz, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 607-623. DOI: 10.21733/ibad.613920.
- Ural, G., Gültekin Akduman, G. & Şepitçi Sarıbaş, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 323-342.
- Veijalainen, J., Reunamo, J. & Heikkila, M. (2019). Early gender differences in emotional expressions and self-regulation in settings of early childhood education and care. Early Child Development and Care. DOI: 10.1080/03004430.2019.1611045.
- Widiastuti, A.A. (2017). Preschoolers self regulation and their early school success. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 39-43.
- Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview, Theory Into Practice, 41(2), 64-70, DOI: 10.1207/s15430421tip4102_2
Examination Of Pre-School Children’s Self-Regulation Skills in Terms of Some Demographic Variables
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 3, 1 - 11, 30.06.2021
Seda Saraç
Tuğba Abanoz
,
Hülya Gülay Ogelman
Abstract
The aim of this study is to examine the self-regulation skills of preschool children in terms of gender and parent education variables. The participants were 2091 children aged between 60 and 72 months (M=63,660; SS: 10,896). It was found that girls’ scores are higher than boys in all dimensions of self-regulation (inhibitory control, attention and working memory) and total self regulation, and these differences were statistically significant for all dimensions. In addition, it was concluded that all dimensions (inhibitory control, attention and working memory) and total self regulation scores of the children increased as the educational status of both mothers and fathers increased. Mothers’ working status also contributed positively to children’s self-regulation skills, and children of working mothers had higher self-regulation scores.
References
- Almeqdad, Q., Al-Hamouri, F., Zghoul, R., Al-Rousan, A., & Whitebread, D. (2016). Cross cultural indicators of independent learning in young children: A Jordanian case. The Spanish Journal of Psychology, 19. https://doi.org/10.1017/sjp.2016.35
- Astarlar, F. (2019). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 4-6 Yaş Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin İzlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Baddeley, A. D., & Hitch, G. J. (1974). Working memory. In G. A. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol 8, pp. 47–89). New York: Academic Press.
- Bailey, R. & Jones, S.M. (2019). An integrated model of regulation for applied settings. Clinical Child and Family Psychology Review, 22, 2-23. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00288-y
- Bodrova, E. & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education (2nd ed.). Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.
- Bodrova, E. & Leong, D.J. (2005). Self Regulation: A Foundation for Early Learning. Principal, 85(1), 30-35.
- Claussen, A.H., Robinson, L.R., Kawinski, J.W., Charania, S., Holbrook, J.R. So, M., Ghandour, R. Smith, C., Satterfield-Nash, A., Peacock, G. & Boyle, C. (2020). Factors associated with self-regulation in a nationally representation sample of children ages 3-5 years United States, 2016. Maternal and Child Health Journal. https://doi.org/10.1007/s10995-020-03039-6
- Cuevas, K., Rajan, V. & Bryant, L. J. (2018). Emergence of executive function in infancy. (Eds. S. A. Wiebe & J. Karbach), Executive function: Development across the life span (pp. 11-28). New York: Routledge.
- Daggul, H. C. & Işık Gürşımşek, A. (2019). Investigating pre-school children's self-regulation skills in terms of various variables in Northern Cyprus. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 491-522, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2019.016
- Eke, K. (2017). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ile Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28, pp. (CCLXXIII-CCLXXXVII).
- İvrendi, A. & Erol, A. (2018, Mart). 4-6 yaş çocuklarına yönelik özdüzenleme becerileri ölçeği (öğretmen formu). Uluslararası Temel eğitim Kongresi -1’de sunulan bildiri, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
- Lenes, R., Gonzales, C.R., Storksen, I. & McClelland, M.M. (2020). Children’s self-regulation in Norway and the United States: the role of mother’s education and child gender across cultural contexts. Frontiers in Psychology, 11:566208. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.566208.
- McClelland, M.M., Geldhof, G.J., Cameron, C.E. & Wanless, S.B. (2015). Development and Self Regulation. R.M. Lerner (Ed.). Handbook of Child Psychology and Developmental Science (7th Edition), New York: John Wiley & Sons, Inc.
- McClelland, M.M. & Cameron, C.E. (2012). Self-Regulation in Early Childhood: Improving Conceptual Clarity and Developing Ecologically Valid Measures, Child Development Perspectives, 6(2), 136-142.
- McCoy, D. C. (2019). Measuring young children’s executive function and self-regulation in classrooms and other real-world settings, Clinical Child and Family Psychology Review, 22, 63-74.
- Perry, N.E. (2019). Recognizing early childhood as a critical time for developing and supporting self regulation. Metacognition Learning, 14, 327–334. https://doi.org/10.1007/s11409-019-09213-8.
- Posner, M. I. & Rothbart, M.K. (1998). Philosophical Transactions: Biological Sciences, Vol. 353, No. 1377, The Conscious Brain: Abnormal and Normal, pp. 1915-1927.
- Saraç, S. & Güleç, E. (2019). Yaşamın ilk yıllarında özdüzenlemenin gelişimi. H. Gülay Ogelman (Ed.), Gelişim bağlamında yaşamın ilk yılları: Erken çocukluk döneminde gelişim içinde (s. 379-402). Ankara: Eğiten Kitap.
- Piotrowski, J.T., Lapierre, M.A. & Linebarger, D.L. (2012). Investigating Correlates of Self Regulation in Early Childhood with a Representative Sample of English Speaking American Families, Journal of Child and Family Studies, 22, 423-436.
- Raffaelli, M., Crockett L. J. & Shen, Y. L. (2005). Developmental Stability and change in self-regulation from childhood to adolescence, The Journal of Genetic Psychology, 166 (1), 54-76, DOI: 10.3200/GNTP.166.1.54-76.
- Shonkoff, J.D. (2000). Science, policy, and practice: three cultures in search of a shared mission. Child Development, 71(1):181-7 doi: 10.1111/1467-8624.00132
- Storksen, I.,Ellingsen, I.T., Wanless, S.B. & McClelland, M.M. (2015). The Influence of Parental Socioeconomic Background and Gender on Self-Regulation Among 5-Year-Old Children in Norway. Early Education and Development, 26(5-6), 663-684, DOI:10.1080/10409289.2014.932238.
- Tozduman Yaralı, K. & Güngör Aytar, F.A. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının davranışlarının özdüzenleme becerileri yönünden incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 856-870. DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.291209
- Tuzcuoğlu, N., Efe Azkeskin, K., İlçi Küsmüş, G. & Cengiz, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 607-623. DOI: 10.21733/ibad.613920.
- Ural, G., Gültekin Akduman, G. & Şepitçi Sarıbaş, M. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 323-342.
- Veijalainen, J., Reunamo, J. & Heikkila, M. (2019). Early gender differences in emotional expressions and self-regulation in settings of early childhood education and care. Early Child Development and Care. DOI: 10.1080/03004430.2019.1611045.
- Widiastuti, A.A. (2017). Preschoolers self regulation and their early school success. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 39-43.
- Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview, Theory Into Practice, 41(2), 64-70, DOI: 10.1207/s15430421tip4102_2