Hastaların
zamanında ve uygun tedavi ve bakımı almalarını etkilemesi nedeniyle
hemşirelerin triyaj bilgileri önemli konulardan biridir. Bu düşünceden yola
çıkılarak yapılan çalışmada, hemşirelerin triyaj bilgilerinin ve etkileyen
faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı türdeki bu çalışma, Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki bir eğitim araştırma hastanesinde çalışan 76
hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Veriler 10 - 20 Mayıs 2016 tarihleri arasında
araştırmacılar tarafından literatüre dayalı üç bölümden oluşan anket formu
aracılığı ile doldurmaları için hemşirelere verilerek toplanmıştır. Verilerin
analizinde oran, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis
testleri kullanılmıştır. Hemşirelerin %78.9’u mesleki eğitimleri sırası, %32.9’u
mezuniyet sonrası triyaj eğitimi aldıklarını ve %55.7’si aldıkları eğitimlerin
klinik uygulamalarında yararlı olduğunu düşündüklerini belirtmiştir. Bununla
birlikte hemşirelerin %67.1’i kurumlarında/birimlerinde triyaja yönelik
herhangi bir eğitim uygulanmadığını ve %60.5’i triyaj bilgi ve becerilerini
yeterli bulmadıklarını bildirmiştir. Toplam 18 soru üzerinden hesaplanan
hemşirelerin triyaj bilgi puan ortalaması 11.14
± 3.64 olarak bulunmuştur. Cinsiyet, eğitim düzeyi ve meslekte çalışma
süresi açısından hemşirelerin triyaj bilgi puanları arasında anlamlı bir fark
bulunmazken (p>0.05), mesleki eğitim sırası ve mezuniyet sonrası triyaj
eğitimi alan hemşirelerin bilgi puan ortalamalarının anlamlı olarak daha yüksek
olduğu (p<0.05) saptanmıştır. Araştırma bulguları hemşirelerin triyaj
bilgilerinin orta düzeyde olduğunu, mesleki ve mezuniyet sonrası eğitimlerin
triyaj bilgisini etkilediğini göstermiştir. Hemşirelerin triyaj bilgisini
arttırmak için kurum yöneticileri tarafından düzenli ve sürekli hizmet içi
eğitim programlarının uygulanması ve sertifikasyon programlarına katılımlarının
desteklenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2018 |
Submission Date | November 23, 2017 |
Acceptance Date | March 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |