Review
BibTex RIS Cite

Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 127 - 134, 24.12.2021
https://doi.org/10.52881/gsbdergi.897201

Abstract

Günümüzde teknolojinin gelişimi ile doğum komplikasyonu gelişen ve hayatta kalan bebekler genetik geçişli hastalıklar, beslenme, çevre değişikliklerinin neden olduğu kronik hastalıklar gibi gelişen durumlar sonrası özel sağlık bakım gereksinimi doğan çocuklar artış göstermektedir. Bu alanda sayının artması çocukların bakım gereksinimini dolayısı ile ebeveynlerin bakım yükünü de arttırmaktadır. Bu süreçlerde ebeveyn stresini azaltmak, çocuğun uygun ve doğru bakımı almasını sağlamak, çocuk ve ebeveynin yaşam kalitesini arttırmak, ebeveyn çocuk ilişkisini güçlendirmek ve sağlık bakım giderlerini azaltmak amacıyla ebeveynlere yönelik sistemli eğitim programları uygulanmalıdır.

References

  • Caicedo C. Children with special health care needs: child health and functioning outcomes and health care service use. J Pediatr Health Care. 2016; 30(6):590-8. doi: 10.1016/j.pedhc.2015.12.003
  • Figueiredo SV, Sousa ACC de, Gomes ILV. Children with special health needs and family: implications for nursing. Rev Bras Enferm, 2016; 69(1):88-95. doi:10.1590/0034-7167.2016690112i
  • Jackson AC, Liang R, Frydenberg E, O Higgins R, Murphy BM. Parent education programmes for special health care needs children: a systematic review. JCN. 2016; 25 (11-12):1528-47. doi: 10.1111/jocn.13178
  • Kaya S, Özel A, Yiğit R. Özel gereksinimleri bulunan bir çocuğun durumunun kardeşlerine olan etkisi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 1(2):81-90.
  • Caicedo C. Families with special needs children: family health, functioning, and care burden. J Am Psychiatr Nurses Assoc. 2014; 20(6):398–407. doi: 10.1177/1078390314561326
  • Whitmore KE, Snethen J. Respite care services for children with special healthcare needs: Parental perceptions. J Spec Pediatr Nurs. 2018; 23(3):e12217 doi: 10.1111/jspn.12217
  • Girgin BA, Balcı S. Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 4(2):305-317.
  • Görhopur FDT, Dalgıç Aİ. Zihinsel yetersiz çocuğu olan ebeveynlerde aile yükü. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2017; 8(1):9-16. doi: 10.14744/phd.2017.87609
  • Stenberg U, Vagan A, Flink M, Lynggaard V, Westermann FK, Gallefoss F. Health economic evaluations of patient education ınterventions a scoping review of the literature. Patient Educ Couns. 2018; 101(6):1006-35. doi: 10.1016/j.pec.2018.01.006
  • Durat G, Atmaca GD, Ünsal A, Kama N. Özel gereksinimi olan çocukların ailelerinde umutsuzluk ve depresyon. Osmangazi Tıp Dergisi. 2017; 39(3):49-57. doi: 10.20515/otd.300262
  • Kaytez N, Durualp E, Kadan G. Engelli çocuğu olan ailelerin gereksinimlerinin ve stres düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2015; 4(1):197-214.
  • Looman WS, Presler E, Erickson MM, Garwick AW, Cady RG, Kelly AM. Care coordination for children with complex special health care needs: the value of the advanced practice nurse’s enhanced scope of knowledge and practice. J Pediatr Health Care. 2013; 27(4):293-303. doi: 10.1016/j.pedhc.2012.03.002.
  • Moraes JRMM de, Cabral IE. The social network of children with special healthcare needs in the (in)visibility of nursing care. Rev. Lat Am. Enfermagem. 2012; 20(2): 282-8. doi: 10.1590/s0104-11692012000200010.
  • Gehl MB, Alter CC, Rider N, Gunther LG, Russell RB. Improving the efficiency and effectiveness of parent education in the neonatal intensive care unit. Adv Neonatal Care. 2020; 20(1):59-67. doi: 10.1097/ANC.0000000000000644.
  • Kaya CE, Şahin NH. Ebeveyn uyum desteği programı ile ebeveyn öz yeterlik algısının geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2020; 3(3):319-28. doi:10.38108/ouhcd.790755
  • Levac AM, McCay E, Merka P, Reddon-D’Arcy ML. Exploring parent participation in a parent training program for children’s aggression: understanding and ılluminating mechanisms of change. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2008; 21(2):78-88. doi: 10.1111/j.1744-6171.2008.00135.x.
  • Baumel A, Pawar A, Mathur N, Kane JM, Correll CU. Technology-assisted parent training programs for children and adolescents with distruptive behaviors: a sistematic review. J Clin Psychiatry. 2017; 78(8):957-69. doi: 10.4088/JCP.16r11063.
  • Zyga O, Russ SW, Dimitropoulos A. The PRETEND program: evaluating the feasibility of a remote parent-training intervention for children with prader-willi syndrome. Am J ıntellect Dev Disabil. 2018; 123(6): 574–84. doi: 10.1352/1944-7558-123.6.574.
  • Kuravackel GM, Ruble LA, Reese RJ, Ables AP, Rodgers AD, Toland MD. COMPASS for hope: evaluating the effectiveness of a parent training and support program for children with ASD. J Autism Dev Disord. 2017; 48(2):404-16. doi.10.1007/s10803-017-3333-8
  • Romley JA, Shah AK, Chung PJ, Elliott MN, Vestal KD, Schuster, M A. Family-provided health care for children with special health care needs. Pediatrics. 2017; 139(1): e20161287. doi: 10.1542/peds.2016-1287.
  • Miller R, Tumin D, Hayes D, Uffman JC, Raman VT, Tobias JD. Unmet need for care coordination among children with special health care needs. Popul Health Manag. 2018; 22(3):255-61. doi: 10.1089/pop.2018.0094
  • Ranade-Kharkar P, Weir C, Norlin C, Collins SA, Scarton LA, Baker GB, et.at. Information needs of physicians, care coordinators, and families to support care coordination of children and youth with special health care needs (CYSHCN). J Am Med Inform Assoc. 2017; 24(5):933-41. doi: 10.1093/jamia/ocx023
  • Evans-Rogers DL, Sweeney JK, Holden-Huchton P, Mullens PA. Short-term, intensive neurodevelopmental treatment program experiences of parents and their children with disabilities. Pediatr Phys Ther. 2015; 27(1):61-71. doi: 10.1097/PEP.0000000000000110.
  • Staveski SL, Parveen VP, Madathil SB, Kools S, Franck LS. Parent education discharge instruction program for care of children at home after cardiac surgery in Southern India. Cardiol Young. 2015; 26(6):1213-20. doi:10.1017/S1047951115002462
Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 127 - 134, 24.12.2021
https://doi.org/10.52881/gsbdergi.897201

Abstract

References

  • Caicedo C. Children with special health care needs: child health and functioning outcomes and health care service use. J Pediatr Health Care. 2016; 30(6):590-8. doi: 10.1016/j.pedhc.2015.12.003
  • Figueiredo SV, Sousa ACC de, Gomes ILV. Children with special health needs and family: implications for nursing. Rev Bras Enferm, 2016; 69(1):88-95. doi:10.1590/0034-7167.2016690112i
  • Jackson AC, Liang R, Frydenberg E, O Higgins R, Murphy BM. Parent education programmes for special health care needs children: a systematic review. JCN. 2016; 25 (11-12):1528-47. doi: 10.1111/jocn.13178
  • Kaya S, Özel A, Yiğit R. Özel gereksinimleri bulunan bir çocuğun durumunun kardeşlerine olan etkisi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2020; 1(2):81-90.
  • Caicedo C. Families with special needs children: family health, functioning, and care burden. J Am Psychiatr Nurses Assoc. 2014; 20(6):398–407. doi: 10.1177/1078390314561326
  • Whitmore KE, Snethen J. Respite care services for children with special healthcare needs: Parental perceptions. J Spec Pediatr Nurs. 2018; 23(3):e12217 doi: 10.1111/jspn.12217
  • Girgin BA, Balcı S. Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 4(2):305-317.
  • Görhopur FDT, Dalgıç Aİ. Zihinsel yetersiz çocuğu olan ebeveynlerde aile yükü. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2017; 8(1):9-16. doi: 10.14744/phd.2017.87609
  • Stenberg U, Vagan A, Flink M, Lynggaard V, Westermann FK, Gallefoss F. Health economic evaluations of patient education ınterventions a scoping review of the literature. Patient Educ Couns. 2018; 101(6):1006-35. doi: 10.1016/j.pec.2018.01.006
  • Durat G, Atmaca GD, Ünsal A, Kama N. Özel gereksinimi olan çocukların ailelerinde umutsuzluk ve depresyon. Osmangazi Tıp Dergisi. 2017; 39(3):49-57. doi: 10.20515/otd.300262
  • Kaytez N, Durualp E, Kadan G. Engelli çocuğu olan ailelerin gereksinimlerinin ve stres düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2015; 4(1):197-214.
  • Looman WS, Presler E, Erickson MM, Garwick AW, Cady RG, Kelly AM. Care coordination for children with complex special health care needs: the value of the advanced practice nurse’s enhanced scope of knowledge and practice. J Pediatr Health Care. 2013; 27(4):293-303. doi: 10.1016/j.pedhc.2012.03.002.
  • Moraes JRMM de, Cabral IE. The social network of children with special healthcare needs in the (in)visibility of nursing care. Rev. Lat Am. Enfermagem. 2012; 20(2): 282-8. doi: 10.1590/s0104-11692012000200010.
  • Gehl MB, Alter CC, Rider N, Gunther LG, Russell RB. Improving the efficiency and effectiveness of parent education in the neonatal intensive care unit. Adv Neonatal Care. 2020; 20(1):59-67. doi: 10.1097/ANC.0000000000000644.
  • Kaya CE, Şahin NH. Ebeveyn uyum desteği programı ile ebeveyn öz yeterlik algısının geliştirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2020; 3(3):319-28. doi:10.38108/ouhcd.790755
  • Levac AM, McCay E, Merka P, Reddon-D’Arcy ML. Exploring parent participation in a parent training program for children’s aggression: understanding and ılluminating mechanisms of change. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2008; 21(2):78-88. doi: 10.1111/j.1744-6171.2008.00135.x.
  • Baumel A, Pawar A, Mathur N, Kane JM, Correll CU. Technology-assisted parent training programs for children and adolescents with distruptive behaviors: a sistematic review. J Clin Psychiatry. 2017; 78(8):957-69. doi: 10.4088/JCP.16r11063.
  • Zyga O, Russ SW, Dimitropoulos A. The PRETEND program: evaluating the feasibility of a remote parent-training intervention for children with prader-willi syndrome. Am J ıntellect Dev Disabil. 2018; 123(6): 574–84. doi: 10.1352/1944-7558-123.6.574.
  • Kuravackel GM, Ruble LA, Reese RJ, Ables AP, Rodgers AD, Toland MD. COMPASS for hope: evaluating the effectiveness of a parent training and support program for children with ASD. J Autism Dev Disord. 2017; 48(2):404-16. doi.10.1007/s10803-017-3333-8
  • Romley JA, Shah AK, Chung PJ, Elliott MN, Vestal KD, Schuster, M A. Family-provided health care for children with special health care needs. Pediatrics. 2017; 139(1): e20161287. doi: 10.1542/peds.2016-1287.
  • Miller R, Tumin D, Hayes D, Uffman JC, Raman VT, Tobias JD. Unmet need for care coordination among children with special health care needs. Popul Health Manag. 2018; 22(3):255-61. doi: 10.1089/pop.2018.0094
  • Ranade-Kharkar P, Weir C, Norlin C, Collins SA, Scarton LA, Baker GB, et.at. Information needs of physicians, care coordinators, and families to support care coordination of children and youth with special health care needs (CYSHCN). J Am Med Inform Assoc. 2017; 24(5):933-41. doi: 10.1093/jamia/ocx023
  • Evans-Rogers DL, Sweeney JK, Holden-Huchton P, Mullens PA. Short-term, intensive neurodevelopmental treatment program experiences of parents and their children with disabilities. Pediatr Phys Ther. 2015; 27(1):61-71. doi: 10.1097/PEP.0000000000000110.
  • Staveski SL, Parveen VP, Madathil SB, Kools S, Franck LS. Parent education discharge instruction program for care of children at home after cardiac surgery in Southern India. Cardiol Young. 2015; 26(6):1213-20. doi:10.1017/S1047951115002462
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Makaleler
Authors

Ahu Çırlak

Ebru Kılıçarslan Törüner 0000-0002-3358-7616

Publication Date December 24, 2021
Submission Date March 15, 2021
Acceptance Date October 18, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Çırlak, A., & Kılıçarslan Törüner, E. (2021). Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 127-134. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.897201
AMA Çırlak A, Kılıçarslan Törüner E. Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi. Gazi Health Sci. December 2021;6(3):127-134. doi:10.52881/gsbdergi.897201
Chicago Çırlak, Ahu, and Ebru Kılıçarslan Törüner. “Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no. 3 (December 2021): 127-34. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.897201.
EndNote Çırlak A, Kılıçarslan Törüner E (December 1, 2021) Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 3 127–134.
IEEE A. Çırlak and E. Kılıçarslan Törüner, “Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi”, Gazi Health Sci, vol. 6, no. 3, pp. 127–134, 2021, doi: 10.52881/gsbdergi.897201.
ISNAD Çırlak, Ahu - Kılıçarslan Törüner, Ebru. “Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/3 (December 2021), 127-134. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.897201.
JAMA Çırlak A, Kılıçarslan Törüner E. Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi. Gazi Health Sci. 2021;6:127–134.
MLA Çırlak, Ahu and Ebru Kılıçarslan Törüner. “Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 3, 2021, pp. 127-34, doi:10.52881/gsbdergi.897201.
Vancouver Çırlak A, Kılıçarslan Törüner E. Özel Sağlık Bakım Gereksinimi Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Eğitim Programlarının Önemi. Gazi Health Sci. 2021;6(3):127-34.