Bu çalışmada, ilkokul birinci
sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına ve okuma hızlarına etki eden
çeşitli değişkenler (cinsiyet, anne-baba eğitim durumları, okul öncesi eğitim
alıp-almama durumu ve sosyo-ekonomik düzey) incelenmiştir. Ayrıca okuduğunu
anlama başarısı ve okuma hızı arasındaki ilişkiye de bakılmıştır. Araştırmada
tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2014 2015 eğitim-öğretim yılı ikinci
yarıyılında Gaziantep ilinde bulunan beş ilkokuldan tesadüfi olarak seçilen 311
birinci sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma sürecinde,
"Sosyo-ekonomik düzeyi belirleme anketi”, “Okuduğunu anlama başarı testi”
ve "Okuma hızını ölçme metni” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Veriler, SPSS 20 istatistik programından yararlanılarak değerlendirilmiş olup,
şu bulgulara ulaşılmıştır: İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuma hızları
ve okuduğunu anlama başarıları, cinsiyete göre anlamlı farklılık
göstermemektedir. Anne ve baba eğitim durumu değişkenine göre ilkokul birinci
sınıf öğrencileri arasında okuduğunu anlama başarısı puanları ve okuma hızı
açısından anlamlı farklılık bulunmuştur. İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin
okuma hızları ve okuduğunu anlama başarı puanları, okul öncesi eğitim alıp
almama durumuna göre, okul öncesi eğitim alanların lehine anlamlı farklılık
göstermektedir. İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarısı
ve okuma hızına ait puanlar, sosyo-ekonomik düzeye göre farklılık göstermiştir.
Sosyo-ekonomik düzey arttıkça, öğrencilerin okuduğunu anlama başarısı ve okuma
hızına ait puanlar yükselmiştir. İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu
anlama puaları ile okuma hızı puanları arasındaki orta düzeyde, pozitif ve anlamlı
bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.