Communication
skills of parents can affect in-family relationship patterns. It is possible
that there will be a strong bond between the parent and the child through the
continuation of healthy in-family relations. In an environment where there are
a limited number of people from their own culture, it is an issue that should
be studied in depth in the process of child rearing, which kind of relationship
patterns the parents have with their children. Within this scope, this study,
which aims to examine the views of mothers of Turkish origin living in the
Netherlands on their relationship patterns with their children, consists of 14
Turkish parents living in Amsterdam. In this study, which is designed with the
ethnographic research model of qualitative research methods, in-depth
interviews were conducted with mothers through the themes of “communication
skills”, “neglect” and “socialization goals” in order to examine the mother's
views. As a result of the study, it was determined that mothers generally tried
to use “effective communication skills” when communicating with their children.
It was determined that the main responsibility in the care process was on
mothers and mothers could neglect their children in the daily hassle. It is
determined that mothers generally want to see behaviors related to social
skills in their children. Relevant findings were discussed in the literature
framework.
Ebeveynlerin iletişim
becerileri, aile içi ilişki örüntülerini etkileyebilmektedir. Aile içi
ilişkilerin sağlıklı bir şekilde devam etmesi yoluyla ebeveyn çocuk arasında
güçlü bir bağın oluşması muhtemeldir. Kendi kültürüne ait sınırlı sayıda
kişinin bulunduğu bir çevrede, çocuk yetiştirme sürecinde ebeveynlerin
çocukları ile ne tür ilişki örüntülerine sahip olduğu derinlemesine incelenmesi
gerektiği düşünülen bir konudur. Bu
kapsamda Hollanda’da yaşayan Türk kökenli annelerin çocukları ile kurdukları
ilişki örüntülerine yönelik görüşlerini incelemeyi hedefleyen söz konusu
araştırmanın çalışma grubunu Amsterdam’da yaşayan 14 Türk kökenli anne
oluşturmuştur. Nitel araştırma
yöntemlerinden etnografik araştırma modeli
ile tasarlanan bu araştırmada anne görüşlerinin incelenmesi amacıyla
‘‘iletişim becerileri’’, ‘‘ihmal’’ ve ‘‘sosyalleştirme hedefleri’’ temaları
üzerinden annelerle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, annelerin genel olarak
çocukları ile iletişim kurarken “etkin iletişim becerilerini” kullanmaya
çalıştıkları tespit edilmiştir. Bakım
sürecinde temel sorumluğun anneler üzerinde olduğu, annelerin günlük yaşamın
koşuşturmasında çocuklarını ihmal edebildikleri saptanmıştır. Annelerin genel olarak sosyal becerilere
ilişkin davranışları çocuklarında görmek istedikleri belirlenmiştir. İlgili
bulgular literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.