Eleştirel düşünme kavramı, akademik çalışmalarda düşünme kavramına ilişkin olarak yapılan ilk tanımlamalardan güncel problem çözümlerinde esas alınan temellere kadar birçok alanda kullanılmaktadır. Eleştirel düşünme ile ilgili olarak makalelerin içerik analizinin yapılması amaçlanan bu araştırmada, “eleştirel düşünme” anahtar sözcüğü temele alınarak taranan, ULAKBİM, ERIC ve Google Akademik veri tabanlarında 2015-2019 yılları ve arasında yayınlanmış, araştırmanın amacına uygun ve tam metin olarak ulaşılabilen toplam 60 makale incelenmiştir. Araştırmada bütünleştirici araştırma (integrative research) deseni kullanılmıştır. Ele alınan makalelerin yayınlanma yılları, konu alanları, yöntemleri, ölçme araçları, örneklem veya çalışma grupları kapsanacak şekilde incelenmiştir. Elde edilen veriler betimsel olarak yorumlanıp tablolaştırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda incelenen “eleştirel düşünme” araştırmalarının incelendiği yayınlanma yılı, konu alanı, yöntemi, ölçme aracı ve örneklem veya çalışma gurubu değişkenlerinin diğer araştırmaların değişkenleriyle aralarında ilişki olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın eleştirel düşünmenin araştırmaya konu edildiği makalelerin alanyazında yer bulmasına ve ele alınan çalışmaların betimlenmesi açısından ileride yapılacak araştırmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The concept of critical thinking is used in many areas from the first definitions of the concept of thinking in academic studies to the fundamentals of current problem solving. In this study, which aims to analyze the content of the articles related to critical thinking, 60 articles in total were scanned on the basis of the keyword "critical thinking", published in ULAKBİM, ERIC and Google Academic databases in Turkey between 2015-2019, suitable for the purpose of the research and can be accessed as a full text, were reviewed. The integrative research design was used in the research. The years, subject areas, methods, data collection tools, sample or study groups of the articles were examined in a way to cover them. The obtained data were interpreted descriptively and presented in categorized form. As a result of the research, it is seen that the variables of the year, subject area, method, data collection tool and sample or study group dimension of the "critical thinking" studies are related to other studies. It is thought that this research will contribute to the articles in which critical thinking is the subject of the research to be included in the literature and to contribute to the future studies in terms of describing the studied studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı |
Authors | |
Early Pub Date | July 2, 2022 |
Publication Date | April 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.