Devlet Okulu Velilerinin Okul Beklentilerinin Belirlenmesi: Durum Tespit Çalışması
Year 2022,
Volume: 6 Issue: 1, 143 - 157, 04.08.2022
İbrahim Şahin
,
Fatma Nur Çoban
,
Merve Aydın
,
Zeynep Sarı
Abstract
Küresel boyutta yaşanan değişim ve gelişmeler hayatımızın tüm alanları gibi eğitim sistemini de köklü bir şekilde etkilemekte, beklentileri değiştirmektedir. Değişen veli beklentilerinin tespit edilmesi sağlıklı bir eğitim süreci için önem taşımaktadır. Bu çalışmada çocukları devlet ilkokuluna devam etmekte olan velilerin beklentilerinin belirlenmesi ve bu doğrultuda okul faaliyetlerini geliştirmeye yönelik yapılacak çalışmalar için durum tespiti yapılması amaçlanmıştır. Betimsel bir alan araştırması olan bu çalışmanın evrenini Eskişehir il merkezinde yer alan orta sosyo ekonomik düzeydeki bir ilkokulun 2021/2022 eğitim öğretim yılında çocukları okula devam eden 309 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Velilerin okulla ilgili beklentileri konusunda yarı yapılandırılmış yazılı görüşme formları hazırlanmış, sonuçları içerik analizi ile değerlendirilmiş, görüşler kodlara ve temalara ayrılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguların frekans yüksekliklerine göre veli beklentilerinin ‘Sosyal Faaliyetlere İlişkin Beklentiler’, ‘Öğrencilerin Kişisel/Sosyal Gelişimine İlişkin Beklentiler’, Okulun Fiziki Donanımına İlişkin Beklentiler’ ‘Öğrencilerin Akademik Gelişimine İlişkin Beklentiler’, ‘Öğretmene İlişkin Beklentiler’ ‘Yönetime İlişkin Beklentiler’ ve şeklinde 6 tema altında toplanabileceği görülmüştür.
Supporting Institution
Yok
References
- Açıkalın, A. (1989). Özel ve Devlet Liselerinde Veli Beklentilerinin Örgütsel ve Yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl 1989 / Sayı 414.
- Akbulut, E. (2013). Velilerin Okuldan Beklentileri Tuzla Orhanlı Lisesi Örneği. (Yüksek lisans tezi).
- Albez, C. ve Ada, Ş. (2017). Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5(2), 1-18.
- Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
- Balcı, A. (2005). Kamu Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulanması: Olumlu Perspektifler Ve Olası Zorluklar.
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2005(2), 196-211.
- Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019, 5 (2), 368-388.
- Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Ankara: MEB.
- Bıkmaz Hazır, F., & Güler, D. S. (2002). Velilerin sınıf öğretmenlerinden beklentileri ve sınıf öğretmenlerinin bu beklentilere uygunluğu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 445-472.
- Cabar, F. (2016). Ailelerin okuldan ve öğrenciden beklentileri: Hatay ili Yayladağı ilçesi örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Can, İ. (2015). Değişen Türkiye’ de eğitimin işlevlerini yeniden düşünmek: Velilerin ilk ve ortaokullardan beklentileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 34, 247-266.
- Clink, K. (2012). Child Trends. Reference Reviews.
- DeRoche, E., & Williams, M. (1998). Educating hearts and minds: A comprehensive character education framework. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Ergin, D. Y., & Çayak, S. (2019). Veli Beklentileri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 46.
- Gülşen, C., & Akdoğan, H. (2021). Öğrenci Başarısı Konusunda Velilerin Okuldan Ve Okul Yönetiminden Beklentileri. Social Science Development Journal,6(25), 305-318.
- Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2(6), 14-17.
- İlgar, L. (2014). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimindeki farklılıklara ilişkin görüşleri: nitel bir çalışma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 11, Sayı 22, 2014-2, s.259-285.
- Kartal, M. E. (2021, 12). Eğitim Bilimleri.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Öğrenci-veli-okul sözleşmesi. http://www.meb.gov.tr.
- Özdemir, İ. (2000). Okullarda Halkla İlişkiler. Çağdaş Eğitim.
- Özyürek, E. (2001). Türkiye’nin Toplumsal Hafızası. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Nartgün, Ş. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2016 Cilt:5 Sayı:2 Makale No: 17 ISSN: 2146-9199.
- Şah Taban, H. (2010). İlköğretim Okulu I. Kademe Velilerinin Okul ve Çocuklara İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi.
Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
- Şahan, M. A. (2011). İlköğretim Okullarında Öğrencisi Olan Velilerin Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri. (Yüksek lisans tezi).
- Şimşek, H., & Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1(1).
- Şişman, M. (2002). Eğitimde Mükemmellik Arayışı Etkili Okullar. Ankara: Pegem Akademi
- Tai, D. W-S. vd. (2007). The Correlation Between School Marketing Strategy and The School Image of Vocational High Schools. The Business Review Cambridge, 8(2), 191-197.
- TBMM (2016). https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf.
- Topkaya, İ. & Serbes, Ş. (2013). Meslek ve eğitim düzeyleri bakımından farklılık gösteren velilerin çocukları için tercih ettikleri spor branşları . Eğitimde Kuram ve Uygulama 1 (1-2) , 36-42 .
- Tetik, V. (2008). Genel liselerde sosyal etkinliklerin uygulanmasında okul yöneticilerinin etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Vahit Ağa Yıldız, D. K. (2020, ARALIK). İlkokul Öğrenci Velilerinin Eğitim ve Okullara İlişkin Beklentileri. International Pegem Conference on Education (IPCEDU-2020).
- Yeten, G. (2012). İlköğretim 1. kademe veli memnuniyetinin sağlanmasında yöneticinin etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 258-267.
- Yılmaz, E. ve Öznacar, B. (2016). Veli, ebeveyn- anne baba ve okul. İçinde, E. Yılmaz, A. Ünal, M. Çalışkan, & S. A. Sulak (Ed.), Eğitim Bilimlerinden Yansımalar, (ss.59-70). Konya: Çizgi Kitabevi.
- Yüzgeç, M. (2008), İlköğretim Kurumlarının 4. ve 5. Sınıfında Öğrencileri Bulunan Velilerin, Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri, Yeditepe Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Wood, G. H. (1992). Schools that work. New York: Dutton Book.
Determination of School Expectations of Public School Parents Due Diligence
Year 2022,
Volume: 6 Issue: 1, 143 - 157, 04.08.2022
İbrahim Şahin
,
Fatma Nur Çoban
,
Merve Aydın
,
Zeynep Sarı
Abstract
this study, it is aimed to determine expectations of the parents whose children attend the public primary school and determine the situation for the studies to be carried out to improve the school activities in this direction. The universe of this study, which is a descriptive field study, consists of 309 parents of students whose children attend a primary school at a middle socio-economic level in the city center of Eskişehir in the 2021/2022 academic year. Semi-structured written interview forms were prepared about the parents' expectations about the school, the results were evaluated with content analysis, and the opinions were divided into codes and themes. According to the frequency heights of the findings obtained from the research, parents' expectations can be grouped under 6 themes as 'Expectations Regarding Social Activities', Personal/Social Development of Students', The Physical Equipment of the School', The Academic Development of Students', The Teacher, the Administration'.
References
- Açıkalın, A. (1989). Özel ve Devlet Liselerinde Veli Beklentilerinin Örgütsel ve Yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl 1989 / Sayı 414.
- Akbulut, E. (2013). Velilerin Okuldan Beklentileri Tuzla Orhanlı Lisesi Örneği. (Yüksek lisans tezi).
- Albez, C. ve Ada, Ş. (2017). Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5(2), 1-18.
- Aslanargun, E. (2007). Okul-Aile İşbirliği Ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
- Balcı, A. (2005). Kamu Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulanması: Olumlu Perspektifler Ve Olası Zorluklar.
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2005(2), 196-211.
- Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019, 5 (2), 368-388.
- Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Ankara: MEB.
- Bıkmaz Hazır, F., & Güler, D. S. (2002). Velilerin sınıf öğretmenlerinden beklentileri ve sınıf öğretmenlerinin bu beklentilere uygunluğu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 445-472.
- Cabar, F. (2016). Ailelerin okuldan ve öğrenciden beklentileri: Hatay ili Yayladağı ilçesi örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Can, İ. (2015). Değişen Türkiye’ de eğitimin işlevlerini yeniden düşünmek: Velilerin ilk ve ortaokullardan beklentileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 34, 247-266.
- Clink, K. (2012). Child Trends. Reference Reviews.
- DeRoche, E., & Williams, M. (1998). Educating hearts and minds: A comprehensive character education framework. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Ergin, D. Y., & Çayak, S. (2019). Veli Beklentileri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 46.
- Gülşen, C., & Akdoğan, H. (2021). Öğrenci Başarısı Konusunda Velilerin Okuldan Ve Okul Yönetiminden Beklentileri. Social Science Development Journal,6(25), 305-318.
- Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2(6), 14-17.
- İlgar, L. (2014). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimindeki farklılıklara ilişkin görüşleri: nitel bir çalışma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 11, Sayı 22, 2014-2, s.259-285.
- Kartal, M. E. (2021, 12). Eğitim Bilimleri.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Öğrenci-veli-okul sözleşmesi. http://www.meb.gov.tr.
- Özdemir, İ. (2000). Okullarda Halkla İlişkiler. Çağdaş Eğitim.
- Özyürek, E. (2001). Türkiye’nin Toplumsal Hafızası. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Nartgün, Ş. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2016 Cilt:5 Sayı:2 Makale No: 17 ISSN: 2146-9199.
- Şah Taban, H. (2010). İlköğretim Okulu I. Kademe Velilerinin Okul ve Çocuklara İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi.
Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
- Şahan, M. A. (2011). İlköğretim Okullarında Öğrencisi Olan Velilerin Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri. (Yüksek lisans tezi).
- Şimşek, H., & Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1(1).
- Şişman, M. (2002). Eğitimde Mükemmellik Arayışı Etkili Okullar. Ankara: Pegem Akademi
- Tai, D. W-S. vd. (2007). The Correlation Between School Marketing Strategy and The School Image of Vocational High Schools. The Business Review Cambridge, 8(2), 191-197.
- TBMM (2016). https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf.
- Topkaya, İ. & Serbes, Ş. (2013). Meslek ve eğitim düzeyleri bakımından farklılık gösteren velilerin çocukları için tercih ettikleri spor branşları . Eğitimde Kuram ve Uygulama 1 (1-2) , 36-42 .
- Tetik, V. (2008). Genel liselerde sosyal etkinliklerin uygulanmasında okul yöneticilerinin etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Vahit Ağa Yıldız, D. K. (2020, ARALIK). İlkokul Öğrenci Velilerinin Eğitim ve Okullara İlişkin Beklentileri. International Pegem Conference on Education (IPCEDU-2020).
- Yeten, G. (2012). İlköğretim 1. kademe veli memnuniyetinin sağlanmasında yöneticinin etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 258-267.
- Yılmaz, E. ve Öznacar, B. (2016). Veli, ebeveyn- anne baba ve okul. İçinde, E. Yılmaz, A. Ünal, M. Çalışkan, & S. A. Sulak (Ed.), Eğitim Bilimlerinden Yansımalar, (ss.59-70). Konya: Çizgi Kitabevi.
- Yüzgeç, M. (2008), İlköğretim Kurumlarının 4. ve 5. Sınıfında Öğrencileri Bulunan Velilerin, Yönetici ve Öğretmenlerden Beklentileri, Yeditepe Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Wood, G. H. (1992). Schools that work. New York: Dutton Book.