BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYA ve TÜRK BANKACILIK SEKTÖRÜNÜN SOSYAL MEDYA KULLANIMI

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 58 - 84, 01.06.2016

Abstract

Bilgi ve iletişim alanlarındaki hızlı gelişim bütün sektörlerde büyük ivmelenmeye sebep olmuştur. Bu gelişme hayat tarzlarımızı ve tüketim alışkanlıklarımızı da etkilemiştir. Gerçekleşen bu etkileşimin sonuçlarından bir kaçı olarak da karşımıza e-ticaret ve sosyal medya platformları çıkmıştır. 20. yüzyılda keşfedilen televizyondan sonra iletişim dünyasını en çok heyecanlandıran unsurun internet olduğu şüphesiz bir gerçektir. Bu gerçekliğin ışığında firmaların medyayı pazarlama aracı olarak kullanımında, düşük bütçe gerektirmesi ve karşılıklı etkileşime müsaade etmesi nedeniyle, geleneksel yöntemlere nazaran dijital ve sosyal medyayı tercih etmeleri giderek ağırlık kazanmaktadır. Sosyal ağlar ve e-ticaret imkânı, karmaşık ve güçlü bir yeni pazarlama kanalı olarak belirmiş ve diğer firmalarla birlikte bankalar da bu kanalı son yıllarda yoğun olarak kullanmaya başlamıştır. Sosyal medya kullanıcısı olarak bir tüketici yaptığı yorumlarıyla, beğenileriyle, profiliyle, takipleri ve paylaşımlarıyla hem laboratuvar ortamında satış yapmak isteyen firmalar bankalar tarafından gözlenen bir konumda, hem de teşvik edici unsurlarla örn: ilginç, eğlenceli, işlerine yarayan içeriklerle hedef kitle olarak sürece ortak edilmiş durumdadır. Bu çalışmada webrazzi.com sitesinin üyeleriyle paylaşmış olduğu, 2011 yılında ülkemizde faaliyet gösteren 8 bankanın sosyal medya kullanımı ile ilgili veriler temel alınmıştır. Ayrıca çalışmaya araştırmacılar tarafından verisi toplanan sektör kuruluşu sayıları, webrazzi.com sitesinin yayınladığı verilere göre arttırılarak 17 banka ve 3 düzenleyici ve denetleyici sektör kuruluşunun 2015 verileri de dâhil edilmiştir. Böylelikle yapılan bu çalışmaya, ülkemizde faaliyet gösteren banka sayısına göre %50’ye yakın, şube, çalışan, aktif büyüklük gibi verilere göre de yaklaşık %90’lar civarında bir sektörü temsil etme niteliği kazandırılmıştır. Ulaşılan veriler araştırmacılar tarafından değerlendirilerek, sektör kuruluşlarının 2015 yılında sosyal medyayı ne düzeyde kullandığı bu çalışmada göz önüne serilmektedir. Verilerin sağlıklı toplanması için banka ve kuruluşların web sitelerinde bulunan sosyal ağ linkleri vasıtasıyla veriler elde edilmiştir.

References

  • Afra, S. (2014), Digital pazarın odak noktası e ticaret: Dünya’da Türkiye’nin yeri, mevcut durum ve geleceğe yönelik adımlar TicaretRaporu-062014.pdf (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/en
  • Campaign Türkiye (2013), “Dijital reklam harcamaları 2012′de http://www.campaigntr.com/2013/01/11/30837/dijital-reklam- harcamalari-2012de-100-milyar-dolari-buldu/ 20.09.2015) milyar doları buldu”, (Erişim Tarihi
  • Doğruyel, S. (2004), 21.yy’da yeni ekonomi ve sermaye piyasaları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fortune Türkiye (2015), “facebook’un ilk çeyrek karı 512 milyon dolar”, http://www.fortuneturkey.com/facebookun-ilk-ceyrek- kari-512-milyon-dolar--12259#popup (Erişim Tarihi: 20.09.2015)
  • İslamoğlu, A. H., Altunışık, R. (2008), Tüketici davranışları. İstanbul: Beta.
  • Kahraman, M. (2013), Sosyal medya 101-2.0- pazarlamacılar için sosyal medyaya giriş. (2. baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kara, T. ve Özgen, E. (editörler). (2012), Sosyal Medya Akademi. İstanbul: Beta yayınları.
  • Kellner, (2011), Barac obama ve ünlü gösterisi (Çev. L. Keskiner)., Y. Devran. (Editör). Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Migros (t.y.), “Tarihçe”, https://www.migroskurumsal.com/ Icerik.aspx?IcerikID=43#, (Erişim Tarihi :5.09.2015).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011), E-bankacılık hizmetleri, Ankara, moduller_pdf/E- (Erişim Tarihi: 19.09.2015).
  • Monitera (2011), “Bankalar hakkında neler konuşuluyor”, http://blog.monitera.com/2011/08/bankalar-hakkinda- nelerkonusuluyor.html (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Odabaşı, Y., Gülfidan, B. (2007), Tüketici davranışı. İstanbul: Madiacat.
  • Poynter, R. (2012), İnternet ve Sosyal Medya Araştırmaları El Kitabı - Pazar Araştırmaları İçin Araçlar ve Teknikler (Çev. Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Seçkin, S.S. (2012), Pazarlama iletişiminde sosyal medya, İstanbul: Optimis Yayınları.
  • TÜSİAD (Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği) (2014), “E http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/eTicaretRaporu-062014.pdf sy:55 ( Erişim tarihi: 2.09.2015). raporu”
  • Uraltaş, N. T. ve Bahadırlı, L. S. (2012), Elektronik perakendecilik ve bir reklam mecrası olarak sosyal ağ siteleri., T. Kara ve E.Özgen (Editörler). Sosyal medya akademi. İstanbul. Beta Yayınları.
  • USMED (Uluslararası Sosyal Medya Derneği) (2013), 2013 yılı sosyal ağlar raporu, http://usmed.org.tr/2013-sosyal-aglar-raporu- infografik/ (Erişim Tarihi : 5.09.2015).
  • Webrazzi (2011), “Bankalar sıcaklığı sosyal medyada arıyor”, http://webrazzi.com/2011/08/10/sosyal-medya-banka/ (erişim tarihi: 1.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Finans sektöründe en çok online reklam veren şirketler”, http://webrazzi.com/2013/11/27/2013de- finans-sektorunde-en-cok-reklam-veren-sirketler-webrazzi-pro/ (Erişim Tarihi : 1.08.2015).
  • Webrazzi pro (2014), “Kullanıcıların Twitter üzerinde markaları http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kullanicilarin-twitter- uzerinde-markalari-takip-etmelerinin-sebepleri 20.09.2015). etmelerinin sebepleri”, (Erişim Tarihi
  • Webrazzi pro (2013), “Küresel çapta bankaların kurumsal Twitter hesaplarını kullanmaya başladıkları yıllara göre dağılımı”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kuresel-capta- bankalarin-kurumsal-twitter-hesaplarini-kullanmaya-basladiklari-yila- gore-dagilimi (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Küresel olarak bankaların kullandıkları http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kuresel-olarak- bankalarin-kullandiklari-sosyal-mecralarin-dagilimi (Erişim Tarihi: 20.09.2015). mecraların dağılımı”
  • Webrazzi pro (2013), “Sosyal ağların yönlendirdiği online alışverişlerde http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/sosyal-aglarin- yonlendirdigi-online-alisverislerde-ortalam-sepet-tutarlari Tarihi : 20.09.2015). ortalama sepet tutarları”, (Erişim
  • Webrazzi pro (2013), “Şirketlerin 2013 yılında pazarlama amaçlı http://pro.webrazzi.com/grafik/pazarlama/sirketlerin-2013-yilinda- pazarlama-amacli-topladiklari-ve-kullandiklari-veriler (Erişim Tarihi: 20.09.2015). ve kullandıkları veriler”
  • Webrazzi pro (2014), “Türkiye'deki belirli bankacılık terimlerinin http://pro.webrazzi.com/grafik/ekonomi/turkiyedeki-belirli- bankacilik-terimlerinin-aylik-olarak-aranma-trafigi (Erişim Tarihi: 20.09.2015). olarak aranma trafiği”
  • Webrazzi pro (2013), “ Türkiye’de facebook üzerinde en çok hayranı bulunan 10 marka”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal- medya/turkiyede-facebook-uzerinde-en-cok-hayrani-bulunan-10- marka (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Türkiye'de Facebook üzerinde en çok konuşulan 10 banka sayfası”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal- medya/turkiyede-facebook-uzerinde-en-cok-konusulan-10-banka- sayfasi (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2014), “ Türkiyede kullanılan sosyal ağların
  • kullanıcıların penetrasyon
  • http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/turkiyede-kullanilan
  • sosyal-aglarin-penetrasyon-oranlari-ve-kullanicilarin-aktiflik-oranlari
  • (Erişim Tarihi: 20.09.2015). aktiflik oranları”
  • Yazıcı, A. (2002), “ E-ticaretin Ekonomik Boyutu”, Eskişehir Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1-2), 165-178.
  • Yıldırım, H., Kaplan, B., Çakmak, T.ve Üstün, C. (2003), Herşeyi e-leştirdik. Ankara: Macar Yayıncılık.

SOCIAL MEDIA and ITS USAGE BY TURKISH BANKING SECTOR

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 58 - 84, 01.06.2016

Abstract

Rapid improvements in informatics and communication fields caused great acceleration in all sectors. This improvement has also influenced our life styles and consumption praxis. As some of those interaction e-trade and social media platforms have occurred. It is an undoubted reality that internet is the most exciting invention of the 20th Century after the invention of television. Under the light of this reality, companies’ intention to prefer digital and social media because of their advantage at requiring lesser budgets and mutual interaction capability when it is compared to traditional methods for usage of media for marketing gains weight. Social networks and e-trade possibility has occurred as a complex, strong and new marketing channel and together with other firms, banks have started to use this channel intensely as well. As a social media user, a consumer has become a partner of the process both in a position of being observed by firms banks which seek to make sale in laboratory environment with its profile, comments, likes, follows and shares and as a target market with promotion components eg. interesting, enjoyable and useful contents. In this study we based on the data, related to social media usage of 8 banks which were serviced in Turkey in 2011 those shared by webrazzi.com website with its members. Also the number of sector institutions collected by researchers for the study had been increased and 2015 data of 17 banks, 3 regulatory and controller sector institutions were added to this study according to data published by webrazzi.com. Thus sector representation skills were obtained about 50 percent according to bank number operating in Turkey about 90 percent according to branch, employee and size of assets data. By evaluating the accessed data revealed that which level the sector institutions using the social media. In order to collect healthy ones, the data were obtained by the social web links, settled in websites of the banks and institutions

References

  • Afra, S. (2014), Digital pazarın odak noktası e ticaret: Dünya’da Türkiye’nin yeri, mevcut durum ve geleceğe yönelik adımlar TicaretRaporu-062014.pdf (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/en
  • Campaign Türkiye (2013), “Dijital reklam harcamaları 2012′de http://www.campaigntr.com/2013/01/11/30837/dijital-reklam- harcamalari-2012de-100-milyar-dolari-buldu/ 20.09.2015) milyar doları buldu”, (Erişim Tarihi
  • Doğruyel, S. (2004), 21.yy’da yeni ekonomi ve sermaye piyasaları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fortune Türkiye (2015), “facebook’un ilk çeyrek karı 512 milyon dolar”, http://www.fortuneturkey.com/facebookun-ilk-ceyrek- kari-512-milyon-dolar--12259#popup (Erişim Tarihi: 20.09.2015)
  • İslamoğlu, A. H., Altunışık, R. (2008), Tüketici davranışları. İstanbul: Beta.
  • Kahraman, M. (2013), Sosyal medya 101-2.0- pazarlamacılar için sosyal medyaya giriş. (2. baskı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kara, T. ve Özgen, E. (editörler). (2012), Sosyal Medya Akademi. İstanbul: Beta yayınları.
  • Kellner, (2011), Barac obama ve ünlü gösterisi (Çev. L. Keskiner)., Y. Devran. (Editör). Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Migros (t.y.), “Tarihçe”, https://www.migroskurumsal.com/ Icerik.aspx?IcerikID=43#, (Erişim Tarihi :5.09.2015).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011), E-bankacılık hizmetleri, Ankara, moduller_pdf/E- (Erişim Tarihi: 19.09.2015).
  • Monitera (2011), “Bankalar hakkında neler konuşuluyor”, http://blog.monitera.com/2011/08/bankalar-hakkinda- nelerkonusuluyor.html (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Odabaşı, Y., Gülfidan, B. (2007), Tüketici davranışı. İstanbul: Madiacat.
  • Poynter, R. (2012), İnternet ve Sosyal Medya Araştırmaları El Kitabı - Pazar Araştırmaları İçin Araçlar ve Teknikler (Çev. Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Seçkin, S.S. (2012), Pazarlama iletişiminde sosyal medya, İstanbul: Optimis Yayınları.
  • TÜSİAD (Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği) (2014), “E http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/eTicaretRaporu-062014.pdf sy:55 ( Erişim tarihi: 2.09.2015). raporu”
  • Uraltaş, N. T. ve Bahadırlı, L. S. (2012), Elektronik perakendecilik ve bir reklam mecrası olarak sosyal ağ siteleri., T. Kara ve E.Özgen (Editörler). Sosyal medya akademi. İstanbul. Beta Yayınları.
  • USMED (Uluslararası Sosyal Medya Derneği) (2013), 2013 yılı sosyal ağlar raporu, http://usmed.org.tr/2013-sosyal-aglar-raporu- infografik/ (Erişim Tarihi : 5.09.2015).
  • Webrazzi (2011), “Bankalar sıcaklığı sosyal medyada arıyor”, http://webrazzi.com/2011/08/10/sosyal-medya-banka/ (erişim tarihi: 1.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Finans sektöründe en çok online reklam veren şirketler”, http://webrazzi.com/2013/11/27/2013de- finans-sektorunde-en-cok-reklam-veren-sirketler-webrazzi-pro/ (Erişim Tarihi : 1.08.2015).
  • Webrazzi pro (2014), “Kullanıcıların Twitter üzerinde markaları http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kullanicilarin-twitter- uzerinde-markalari-takip-etmelerinin-sebepleri 20.09.2015). etmelerinin sebepleri”, (Erişim Tarihi
  • Webrazzi pro (2013), “Küresel çapta bankaların kurumsal Twitter hesaplarını kullanmaya başladıkları yıllara göre dağılımı”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kuresel-capta- bankalarin-kurumsal-twitter-hesaplarini-kullanmaya-basladiklari-yila- gore-dagilimi (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Küresel olarak bankaların kullandıkları http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/kuresel-olarak- bankalarin-kullandiklari-sosyal-mecralarin-dagilimi (Erişim Tarihi: 20.09.2015). mecraların dağılımı”
  • Webrazzi pro (2013), “Sosyal ağların yönlendirdiği online alışverişlerde http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/sosyal-aglarin- yonlendirdigi-online-alisverislerde-ortalam-sepet-tutarlari Tarihi : 20.09.2015). ortalama sepet tutarları”, (Erişim
  • Webrazzi pro (2013), “Şirketlerin 2013 yılında pazarlama amaçlı http://pro.webrazzi.com/grafik/pazarlama/sirketlerin-2013-yilinda- pazarlama-amacli-topladiklari-ve-kullandiklari-veriler (Erişim Tarihi: 20.09.2015). ve kullandıkları veriler”
  • Webrazzi pro (2014), “Türkiye'deki belirli bankacılık terimlerinin http://pro.webrazzi.com/grafik/ekonomi/turkiyedeki-belirli- bankacilik-terimlerinin-aylik-olarak-aranma-trafigi (Erişim Tarihi: 20.09.2015). olarak aranma trafiği”
  • Webrazzi pro (2013), “ Türkiye’de facebook üzerinde en çok hayranı bulunan 10 marka”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal- medya/turkiyede-facebook-uzerinde-en-cok-hayrani-bulunan-10- marka (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2013), “Türkiye'de Facebook üzerinde en çok konuşulan 10 banka sayfası”, https://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal- medya/turkiyede-facebook-uzerinde-en-cok-konusulan-10-banka- sayfasi (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Webrazzi pro (2014), “ Türkiyede kullanılan sosyal ağların
  • kullanıcıların penetrasyon
  • http://pro.webrazzi.com/grafik/sosyal-medya/turkiyede-kullanilan
  • sosyal-aglarin-penetrasyon-oranlari-ve-kullanicilarin-aktiflik-oranlari
  • (Erişim Tarihi: 20.09.2015). aktiflik oranları”
  • Yazıcı, A. (2002), “ E-ticaretin Ekonomik Boyutu”, Eskişehir Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1-2), 165-178.
  • Yıldırım, H., Kaplan, B., Çakmak, T.ve Üstün, C. (2003), Herşeyi e-leştirdik. Ankara: Macar Yayıncılık.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selđn Soğukoğlu Korkmaz This is me

Ömer Faruk Korkmaz

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Korkmaz, S. S., & Korkmaz, Ö. F. (2016). SOSYAL MEDYA ve TÜRK BANKACILIK SEKTÖRÜNÜN SOSYAL MEDYA KULLANIMI. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 2(3), 58-84.
  • Journal of Economics & Administrative Sciences