Gölge kutuplu asenkron motorlar (GKAM) yapılarının
basit, maliyetlerinin düşük olması ve az bakıma ihtiyaç duymaları nedeniyle endüstriyel
uygulamalarda, ev aletlerinde ve havalandırma sistemlerinde yoğun bir şekilde
kullanılmaktadırlar. GKAM’da eliptik döner alanın oluşumu motorun analizini
oldukça zorlaştırmaktadır. Bu karmaşıklığın sonucu olarak, bu motorların
teorisi, tasarımı ve analizi konusunda nispeten sınırlı yayın bulunmaktadır.
Çoğunlukla bu motorların tasarımları deneme-yanılma yöntemine dayanmaktadır.
Bilindiği üzere elektrik makinalarının performansının doğru bir şekilde
hesaplanması, hesaplamalarda kullanılan sargı endüktanslarının doğruluğu ile
yakından ilişkilidir. Bu nedenle, çalışmada 4 kutuplu GKAM’ın stator sargısı ve
gölge kutup sargısı sargı başı endüktansı, stator sargısı öz endüktansı, stator
sargısı toplam kaçak endüktansı ve stator-rotor ortak endüktansı analitik
denklemler ve gerçek zamanlı deneyler yardımıyla elde edilmiştir. Aynı zamanda
manyetik doyumun stator öz endüktansı ve kaçak endüktansına etkisi ile
stator-rotor ortak endüktansının rotor pozisyonuyla değişimi incelenmiştir.
Çalışmanın sonunda, hesaplanan stator sargısı öz endüktansının doğruluğu
deneysel bir yaklaşımla doğrulanmıştır.
Shaded-pole
induction motors (SPIMs) are extensively used in industrial applications, home
appliances and in ventilation systems due to their simple structure, low cost
and low maintenance requirement. Formation of elliptic rotating field in SPIM
makes its analysis rather complex. As the result of this complexity, there are
relatively limited publications on the theory, design and analysis of these
motors. In many cases, their design is based on trial and error method. The
accuracy of predicted performance of electric machines is tightly related to
the accuracy of the winding inductances used in computations. For this reason,
in this study, the stator and shading-rings end-winding leakage inductance,
stator winding self-inductance, total leakage inductance of the stator winding
and the mutual inductance between stator and rotor winding of a 4-pole SPIM are
obtained by means of the derived analytical equations and real-time
experiments. Also, the effect of magnetic saturation on the stator self and
leakage inductances, and the variation of stator-rotor mutual inductance with
respect to the rotor position have been investigated. At the end of the study,
the accuracy of computed stator winding self-inductance is validated by an
experimental exercise.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2019 |
Submission Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |