Traktör, kamyon ve otobüs gibi sürücü koltuklarının
makas tipi süspansiyon mekanizmalarında, kurs boyundan dolayı sönümleyici
olarak çoğunlukla klasik çift borulu amortisör kullanılmaktadır. Bu
amortisörlerin sönüm değerleri, çalışacakları taşıtın durumuna ve açılma ve
kapanma durumlarına göre belirlenmektedir. Daha modern olan bazı süspansiyon
mekanizması amortisörleri ise, bir mandal yardımıyla manuel olarak sönümleme
kuvvetini ayarlayabilme özelliğine sahiptir. Sürücü istediği şekilde bu mekanik
ayar sayesinde koltuk sertliğini ayarlayabilmektedir. Buna rağmen mekanizmanın
performansı anlık olarak (dinamik şekilde) kontrol olmadığından kısıtlıdır.
Günümüzde klasik mekanik ayarlı amortisörlere alternatif, elektronik kontrole
uygun Manyeto-Reolojik (MR) sıvılı amortisörlerdir. Bu çalışmada, çift borulu
mekanik ayarlı amortisör yerine kullanılabilecek, çift borulu MR amortisörün
manyetik alan ve akış analizleri incelenmiş ve tasarım, imalat ve montajları
gerçekleştirilmiştir. Yapılan testler neticesinde karşılaşılan sonuçlar
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Chemical Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2019 |
Submission Date | January 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |