Two-stroke engines, which are frequently preferred especially in small agricultural machines, small transportation vehicles and low-capacity power generators, have been used since the 19th century. In this study, a simple thermodynamic model was created and the effects of geometric compression ratio, exhaust opening angle and connecting rod length-crank length ratio parameters, which are design parameters affecting engine performance, were numerically investigated for the performance of an engine with 50 cc stroke volume. Accordingly, the effects of these three parameters on the effective compression ratio, maximum temperature, maximum pressure and effective power parameters were examined with triple graphs. Thus, the effects of all three design parameters were examined with a single graphic. As a result of the numerical analysis, it has been seen that the design parameter that most affects the engine performance is the geometric compression ratio. In addition, increasing the connecting rod length-crank length ratio significantly improves engine performance. It has been observed that choosing a low exhaust opening angle improves engine performance. The results presented here are particularly useful to engine designers.
Özellikle küçük tarım makinelerinde, küçük ulaşım araçlarında ve düşük kapasiteli güç jeneratörlerinde sıklıkla tercih edilen iki zamanlı motorlar 19. yüzyıldan bu yana kullanılmaktadır. Bu çalışmada basit bir termodinamik model oluşturulmuş ve motor performansını etkileyici tasarım parametrelerinden geometrik sıkıştırma oranı, egzoz açılma açısı ve biyel uzunluğu-krank yarıçapı oranı parametrelerinin etkileri 50 cc kurs hacmine sahip bir motorun performansı için sayısal olarak incelenmiştir. Buna göre bu üç parametrenin efektif sıkıştırma oranı, maksimum sıcaklık, maksimum basınç ve efektif güç parametrelerine etkileri üçlü grafiklerle incelenmiştir. Böylelikle her üç tasarım parametresinin etkisi tek bir grafikle incelenmiştir. Yapılan sayısal inceleme neticesinde motor performansını en etkileyen tasarım parametresinin geometrik sıkıştırma oranı olduğu görülmüştür. Bununla birlikte biyel uzunluğu-krank yarıçapı oranının artırılması da motor performansını belirgin bir biçimde iyileştirmektedir. Egzoz açılma açısının düşük tercih edilmesinin motor performansını iyileştirdiği görülmüştür. Burada sunulan sonuçlar özellikle motor tasarımcılarının kullanabileceği niteliktedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | August 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 3 |