Magneto-Rheological (MR) fluid is a type of smart materials, in which very rapid and reversible changes in apparent viscosities are obtained when excited with an appropriate magnetic field. The fact that the magnetic field is easy to control allows these liquids to be used especially as dampers. Today, linear damper (damper, shock absorber) and rotary damper (clutch, brake) designs are available. A limited Angle Rotary MR (LAD-MR) damper is a device in which the MR fluid is exposed to the magnetic field in the determined flow region while the MR fluid is transferred from one chamber to the other chamber with angularly limited rotational motion. In this study, a conceptual design of a new LAR-MR Damper was made. The most suitable design parameters for the determined target values were determined with the help of computational fluid dynamics (CFD) of the design parameters affecting the torque performance.
Manyeto-Reolojik (MR) sıvı uygun bir manyetik alan ile uyarıldığında, görünür viskozitelerinde çok hızlı ve tersinebilen değişimler elde edilen, akıllı malzemelerin bir türüdür. Manyetik alanın kontrolünün kolay olması, bu sıvıları özellikle sönümleyici olarak kullanılabilmelerine olanak sağlamaktadır. Günümüzde doğrusal çalışan damper (sönümleyici, amortisör) ile, dönel olarak çalışan damper (kavrama, fren gibi) tasarımları mevcuttur. Kısıtlı Açılı Dönel MR (KAD-MR) damper ise, açısal olarak sınırlandırılmış dönme hareketiyle MR sıvıyı bir bölmeden diğer bölmeye aktarırken, belirlenen akış bölgesinde MR sıvının manyetik alana maruz bırakıldığı cihazdır. Bu çalışmada yeni bir KAD-MR Damperin kavramsal tasarımı yapılmış ve tork performansını etkileyen tasarım parametrelerinin, hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) yardımıyla, belirlenen hedef değerler için en uygun tasarım parametreleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Early Pub Date | June 12, 2023 |
Publication Date | June 23, 2023 |
Submission Date | December 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |