Learned helplessness refers to a situation that occurs in line with the belief that a negative event will be repeated consecutively and that the person has no control over these events, and reflects a situation that causes loss of motivation and a decrease in positive feelings towards life. In line with gender roles, the negative situations that women encounter both at the beginning of working life and on their career path cause the feeling of learned helplessness to be experienced quite intensely. Accordingly, the main purpose of this study is to examine the relationship between learned helplessness and life satisfaction in the context of unemployed university graduate women. This research, using the survey method, was conducted with the participation of 260 university graduates and unemployed women residing in Hatay province. As a result of the analyzes, while a moderate and negative relationship was found between learned helplessness and life satisfaction, it was concluded that the level of learned helplessness has a statistically significant negative effect on the level of life satisfaction.
Öğrenilmiş çaresizlik, kişinin olumsuz bir olayın ardışık olarak tekrarlanacağına ve bu olaylar üzerinde hiçbir kontrolünün olmadığına dair inancı doğrultusunda oluşan bir durumu ifade etmekte olup, kişide motivasyon kaybı ve de hayata yönelik pozitif duyguların azalmasına neden olan bir durumu yansıtmaktadır. Toplumsal cinsiyet rolleri doğrultusunda, kadınların gerek çalışma hayatına giriş aşamasında gerekse de kariyer yolunda karşılaştıkları olumsuz durumlar öğrenilmiş çaresizlik hissinin oldukça yoğun yaşanmasına neden olmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmanın temel amacı, öğrenilmiş çaresizlik ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi üniversite mezunu işsiz kadınlar bağlamında incelemektir. Anket yönteminin kullanıldığı bu araştırma Hatay ilinde ikamet eden 260 üniversite mezunu ve işsiz kadının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrenilmiş çaresizlik ile yaşam doyumu arasında orta düzeyde ve negatif yönde bir ilişki tespit edilirken, öğrenilmiş çaresizlik düzeyinin yaşam doyumu düzeyine istatistiksel olarak negatif yönde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Relations (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2024 |
Submission Date | October 30, 2023 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |