Asfalt kaplamalarda karışım
homojenitesi kaplama performansı ve ömrü üzerinde önemli rol oynamaktadır. Karışım
homojenitesi çeşitli yöntemlerle değerlendirilebilmektedir. Bu yöntemlerden bir
tanesi de ekstraksiyon metodudur. Bu çalışmada kaplama kalınlığının karışım
homojenitesi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Uygulama sahasından alınan
karot örnekleri yoğunluk, bitüm içeriği ve gradasyon değerleri açısından kaplama
kalınlığa bağlı olarak değerlendirilmiştir. Karot örneklerinin yoğunluklarının tasarım
yoğunluğunun üzerinde olduğu ve kalınlık arttıkça yoğunluğun azaldığı
görülmüştür. Ancak kaplama kalınlığı 6.5cm’yi geçtikten sonra yoğunluk
değerlerindeki azalma hızlanmıştır. Kaplama kalınlığı ile bitüm içeriği
arasında yüksek korelasyonlu bir ilişki kurulamamıştır. Fakat karot
örneklerinin ortalama bitüm içeriği, tasarım bitüm içeriğinden %0.2 daha büyük
çıkmıştır. Kaplama kalınlığı değişse de agrega gradasyonları birbirine çok
yakın gerçekleşmiş, tasarım gradasyonuna göre en büyük bozulma 0.18mm ile 2.0mm
elekler arasında gerçekleşmiştir.
Mixture homogeneity of wearing course in the
asphalt pavements plays an important role in pavement performance and life. Mixture
homogeneity can be evaluated by various methods. One of these methods is the
extraction method. In this study, effect of asphalt pavement thickness on
homogeneity was investigated. Core samples taken from actual asphalt pavement
were evaluated in terms of density, bitumen content and gradation values depend
on pavement thickness. It was observed that the density values of the core
samples were above the design density and the density decreased with increasing
pavement thickness. However, after the pavement thickness exceeded 6.5cm, the
decrease in density values accelerated. High coefficient correlation was not found
between pavement thickness and bitumen content. However, the average bitumen
content of the core samples was 0.2% greater than the design bitumen content.
Although the pavement thickness changed, the aggregate gradations were very
close to each other and the highest distortion according to the design
gradation was between 0.18mm and 2.0mm sieves.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 18, 2019 |
Acceptance Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 4 |