One of the most important factors that should be examined
when determining the performance of a multiple-choice item in the measuring
instrument is the effectiveness of distractors. The performance of the items
formed with effective distractors is higher. At this point, the process of
preparation of distractors also plays an effective role. It is important to
note that a strong and effective distractor does not carry any information
about the correct answer. Investigating the reason why respondents chose
distractors in a measuring instrument consisting of quality items is an
important part of the item analysis process. When calculating item statistics
during the known item analysis process, wrong answer options, i.e. distractors,
are not included in the calculation. In distractor analysis, the power of these
false answer options, which are not included in item analysis, is investigated
and comments are made on the quality of these options. Thus, it is possible to
have an idea of how the item of interest works in the measuring instrument. In
this study, Statistical Literacy Test was applied to the students of the
Department of Econometrics, Faculty of Economics and Administrative Sciences,
Karadeniz Technical University, and distractor analysis was conducted for the
items covered by the test. The analyzes were performed with the help of R
software. Based on the results obtained, comments were made about whether the
distractors in the items were effective and strong.
Çoktan
seçmeli bir maddenin ölçme aracı içerisindeki performansı belirlenirken
incelenmesi gereken en önemli unsurlardan biri de çeldiricilerin etkinliğidir.
Etkin çeldiricilerle oluşturulmuş maddelerin performansları daha yüksek
olmaktadır. Bu noktada çeldiricilerin hazırlanma süreci de etkili bir rol
oynamaktadır. Güçlü ve etkin bir çeldiricinin doğru cevapla ilgili herhangi bir
bilgi taşımaması dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardandır. Kaliteli
maddelerden oluşan bir ölçme aracında cevaplayıcıların çeldiricileri neden
seçtiğini araştırmak madde analiz sürecinin önemli bir kısmını oluşturmaktadır.
Bilinen madde analizi sürecinde madde istatistikleri hesaplanırken yanlış cevap
seçenekleri yani çeldiriciler hesaplamaya dahil edilmemektedir. Çeldirici
analizinde ise madde analizinde hesaba dahil edilmeyen bu yanlış seçeneklerinin
gücü araştırılıp bu seçeneklerin kalitesi ile ilgili yorumlar yapılmaktadır.
Böylelikle ilgilenilen maddenin ölçme aracı içinde nasıl çalıştığı ile ilgili
fikir sahibi olmak mümkündür. Bu çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonometri Bölümü öğrencilerine İstatistik
Okuryazarlık Testi uygulanmış ve test kapsamındaki maddeler için çeldirici
analizi yapılmıştır. Analizler R yazılımı yardımıyla yapılmıştır. Elde edilen
sonuçlardan hareketle maddelerdeki çeldiricilerin etkin ve güçlü çeldiriciler
olup olmadıkları ile ilgili yorumlar yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2020 |
Submission Date | September 4, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |