Bu çalışmanın amacı, karbon nano tüp (CNT) takviyeli plastik boruların deniz suyu içerisinde kullanılabilirliği ve bunun sonucunda mekanik özelliklerdeki değişimi incelemektir. Deneylerde kullanılan cam/epoksi borular, [±55]3 fiber oryantasyonuna sahip olup; filaman sarım metoduyla üretilmiştir. İkincil takviye malzemesi olarak ağırlıkça %1 oranında CNT kullanılmıştır. Deney numuneleri, kuru ortamın yanı sıra 2,3,4,6 ve 9 aylık reel sürelerle deniz suyu içerisinde bekletildikten sonra çekme ve sertlik testlerine tabi tutulmuşlardır. Testler, ASTM D 2290 standardına göre split disk metoduna uygun halka numuneler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, referans malzemesi cam takviyeli plastikten (CTP) elde edilen sonuçlar ile kıyaslama yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre CNT’lerin kompozit yapı içerisine girmiş halde üretilmesinin delaminasyon hasarını azalttığı ve bunun sonucunda da kuru ortam şartlarında %21, uzun dönem kullanımlarda ise yaklaşık %18 mukavemet artışı sağladığı belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the usability of carbon nanotube (CNT) reinforced plastic pipes in seawater and consequently the changes in mechanical properties. The glass / epoxy tubes used in the experiments have fiber orientation of [± 55]3 and are produced by filament winding method. 1% CNT was used as secondary reinforcing material. The test specimens were subjected to tensile and hardness tests after being kept in seawater for real periods of 2,3,4,6 and 9 months in addition to dry environment. Tests were performed on ring samples according to the split disc method based on ASTM D 2290 test standard. The results were compared with the results obtained from glass reinforced plastic (GRP). According to the results, it was found that the production of CNT reinforced composite structure reduced the delamination damage and as a result of this it provided 21% strength increase in dry environment conditions and also increased the strength in long term usage by approximately 18%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2021 |
Submission Date | July 13, 2020 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |