Bu çalışmanın temel amacı, dizel yakıta metanol ve Al2O3 nanopartikül ilavesiyle elde edilen yakıtlarla çalışan tek silindirli bir dizel motorun performans ve emisyon özellikleri üzerinde sıkıştırma oranının (SO) etkilerini gözlemlemektir. Bu amaçla Diesel RK yazılımı kullanılmış ve simülasyon modeli oluşturulmuştur. Oluşturulan simülasyon modeli daha önce yapılan deneysel çalışma ile doğrulanmış ve maksimum %6.5’lik hata elde edilmiştir. Model doğrulandıktan sonra 16.5, 17.5 ve 18.5 olmak üzere farklı sıkıştırma oranlarında analizler yapılmıştır. Analizler 1500 rpm sabit motor devrinde ve tam yükte gerçekleştirilmiştir. Sonuçlarda, tüm test yakıtları için sıkıştırma oranı arttıkça özgül yakıt tüketimi (ÖYT) ve NOx değerinin de arttığı gözlemlenmiştir. Minimum ÖYT değeri 16.5 sıkıştırma oranında 219 g/kWh olarak dizel yakıtta elde edilmiştir. Minimum NOx değeri 16.5 sıkıştırma oranında 651 ppm olarak M15A100 (hacimce %15 metanol, %85 dizel yakıttan oluşan ve M15 olarak adlandırılan test yakıtına 100 ppm Alüminyum oksit nanoparçacık katılarak elde edilen test yakıtı) yakıtında elde edilmiştir.
The main purpose of this study is to observe the effects of compression ratio (CR) on the performance and emission characteristics of a single-cylinder diesel engine operating with fuels obtained by adding methanol and Al2O3 nanoparticles to diesel fuel. For this purpose, Diesel RK software was used and a simulation model was created. The simulation model created was verified with the previous experimental study and a maximum error of 6.5% was obtained. After the model was validated, analyses were performed at different compression ratios as 16.5, 17.5 and 18.5. Analyses were carried out at 1500 rpm constant engine speed and full load. In the results, it was observed that the brake specific fuel consumption (BSFC) and NOx values increased as the compression ratio increased for all test fuels. The minimum BSFC value was obtained in diesel fuel as 219 g/kWh at a compression ratio of 16.5. The minimum NOx value was obtained in M15A100 (test fuel obtained by adding 100 ppm Aluminium oxide nanoparticles to the test fuel called M15, which consists of 15% methanol, 85% diesel fuel by volume) fuel as 651 ppm at a compression ratio of 16.5.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2022 |
Submission Date | October 11, 2021 |
Acceptance Date | May 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |