The aim of this study is to examine factors ascertaining participation of consumers displaying political
consumerism. Boycott or boycott which are forms of political consumerism phenomenon are observed; those
consumers have been reducing or stop buying anything for some reasons such as response to ethical practices
of businesses, sensitiveness to practices damaging the environment, political views or being against foreign
product / brand. This study seeks to specify determinants affecting university students’ tendency to
participation of political consumerism. In this regard, a research model is designed within the scope of
descriptive research approach. Questionnaire is used as a data collection toll to analyze the relations within
the model. The sample consists of 258 participants of Faculty of Business and Administrative Sciences in
RecepTayyip Erdogan University. According to findings, university students’ tendency to display political
consumerism such as boycott, boycott and word-of-mouth communication is determined by practices of
enterprises/entities stick to their ethical and environmental values, however, ethnocentric tendency and
political ideologies students holding cannot be considered as determinant.
Participation to political Consumption Environmental and Ethic Values Boycott Buycott Word of Mouth.
Bu araştırmanın amacı,politik tüketim davranışı gösteren tüketicilerin bu sürece katılımını belirleyen faktörleri incelemektir. Son yıllarda pek çok ülkede, politik tüketim olgusunun farklı biçimleri gözlenmektedir. Bu davranışı sergileyen tüketiciler işletmelerin etik uygulamalarına duydukları tepki, çevreye zarar veren uygulamalara yönelik duyarlılıkları, politik görüşleri ya da yabancı ürün/marka karşıtlığı gibi farklı sebepler ile satın alma miktarlarını azaltmakta ya da arttırabilmektedirler. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin politik tüketime katılım niyetini etkileyen belirleyiciler tespit edilmeye çalışılmaktadır. Bu çerçevede tanımlayıcı araştırma yaklaşımı kapsamında bir araştırma modeli tasarlanmıştır. Modelde yer alan ilişkileri incelemek üzere veri toplama aracı olarak anket tercih edilmiştir. Örneklem, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, İİBF öğrencisi 258 katılımcıdan oluşmaktadır. Elde edilen bulgular, üniversite öğrencilerinin politik tüketim davranışlarından boykot (satın almayı kesme), buycott (satın alma miktarını arttırma) ve ağızdan ağıza iletişim davranışlarını sergilemelerinde, işletmelerin etik ve çevresel değerler ile ilişkili uygulamalarının belirleyici olduğunu, etnosentrik eğilimler ve öğrencilerin sahip oldukları politik ideolojilerin belirleyici olmadığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 9 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.