Research Article
BibTex RIS Cite

ARTS MARKETING CONCEPT, SCOPE AND DIMENSIONS

Year 2017, Volume: 6 Issue: 11, 31 - 42, 15.07.2017

Abstract

Arts marketing has not, in literature, reached to the property of becoming a marketing field fully evaluated in
terms of its concept and scope. In this regard, each study related to conceptualizing arts marketing and
confining its scope is of great significance. In the context of this study, arts marketing has been evaluated in
conceptual terms and strived to determine its scope, and a new model was proposed in the light of the literature.
Within the proposed model, both structural properties such as product, organization and market, and process
properties such as value definition, value development and value delivery of arts marketing have been dealt
with. Basically, it was determined that arts marketing is supposed to differentiate itself from traditional
marketing in the production of artistic products, but customer orientation in the process of bringing the product
together with the customer is crucially important. In short, creation stage of the product must be product
oriented, while service stage (product offering) must be customer oriented because the product in this market,
in the context of its structure, the mass that it addresses and its creation (production), differs from commodities
produced and marketed in service, consumer and industrial markets.

References

  • HILL Lizz, O’SULLIVAN Catherine ve O’SULLIVAN Terry (2003), Creative Arts Marketing (2. baskı), Amsterdam, Butterworth-Heinemann.
  • Kean, R.C., Niemeyer, S., & Miller, N. J. (1996). Competitive strategies in the craft product retailing industry. Journal of Small Business Management, 34(1), 13–23.
  • Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). Broadening the concept of marketing. The Journal of Marketing, 10-15.
  • Kotler, P., & Scheff, J. (1997). Standing room only: Strategies for marketing the performing arts. Harvard business press.
  • ÖNSAL Başak (2006), Emergence of Art Galleries in Ankara. A Case Study of Three Pionerring Galleries in the 1950s, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.

SANAT PAZARLAMASI KAVRAMI, KAPSAMI VE BOYUTLARI

Year 2017, Volume: 6 Issue: 11, 31 - 42, 15.07.2017

Abstract

Sanat pazarlaması literatürde henüz kavramsal olarak ve kapsamı açısından tüm boyutları ile ele alınmış bir
pazarlama alanı olma niteliğine ulaşamamıştır. Bu açıdan, sanat pazarlamasını kavramsal düzleme yerleştirme
ve kapsamını belirleme adına yapılacak her çalışma büyük bir önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında,
sanat pazarlaması kavramsal anlamda ele alınmış, kapsamı belirlenmeye çalışılmış ve literatürden ulaşılan
bilgiler ışığında yeni bir model önerisinde bulunulmuştur. İleri sürülen modelde sanat pazarlamasının ürün,
organizasyon ve pazar gibi yapısal özellikleri; değer tanımı, değer geliştirme ve değer ulaştırma gibi süreç
özellikleri ele alınmıştır. Temelde, sanat pazarlamasının geleneksel pazarlama yaklaşımından sanatsal
ürünlerin üretilmesi bağlamında farklılık göstermesi gerektiği; fakat ürünün müşterilerle buluşturulması
sürecinde müşteri odaklılığın çok önemli olduğu belirlenmiştir. Yani ürünün yaratılması ayağı ürün odaklı
olmak zorundayken, hizmet ayağı (ürünün sunumu) müşteri odaklı olmalıdır, çünkü bu pazarda ele alınan ürün
yapısal olarak, hitap ettiği kitle ve yaratılması (üretilmesi) bağlamında hizmet ve tüketici pazarında ve
endüstriyel pazarda üretilen ve pazarlanan metalardan farklılık göstermektedir.

References

  • HILL Lizz, O’SULLIVAN Catherine ve O’SULLIVAN Terry (2003), Creative Arts Marketing (2. baskı), Amsterdam, Butterworth-Heinemann.
  • Kean, R.C., Niemeyer, S., & Miller, N. J. (1996). Competitive strategies in the craft product retailing industry. Journal of Small Business Management, 34(1), 13–23.
  • Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). Broadening the concept of marketing. The Journal of Marketing, 10-15.
  • Kotler, P., & Scheff, J. (1997). Standing room only: Strategies for marketing the performing arts. Harvard business press.
  • ÖNSAL Başak (2006), Emergence of Art Galleries in Ankara. A Case Study of Three Pionerring Galleries in the 1950s, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Onur İzmir

Publication Date July 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA İzmir, O. (2017). SANAT PAZARLAMASI KAVRAMI, KAPSAMI VE BOYUTLARI. Global Journal of Economics and Business Studies, 6(11), 31-42.