İşletmeler, küreselleşen dünyada giderek artan rekabet ortamında ayakta kalmak, rakiplerinden farklılaşmak
ve büyük pazar payı elde etmek için çalışırlar. Bu doğrultuda işletmelerin sürekli değişim ve yenilenme
ekseninde konumlanmaları gerekmektedir. Ürünlerin/markaların fonksiyonel özellikleri bakımından
birbirlerine daha çok benzemeleri sebebiyle tüketicilerin tercihlerinde ayırt edici bir seçim kriteri
olmadığından, kalite ve ürünlerde yapılan yenilikler tüketici tercihlerinde daha belirleyici hale gelmektedir. Bu
kapsamda araştırmanın temel amacı, ürün inovasyonu ve ürün kalitesinin marka sadakati üzerine etkisini
incelemektir. Çalışmada ayrıca ürün inovasyonu ve ürün kalitesinin marka farkındalığı ve marka imajı
üzerindeki etkilerini incelenmiştir. Araştırma kapsamında Rize ili Merkez ilçesinde yaşayan akıllı cep telefonu
kullanıcılarına 432 anket uygulanmıştır. Eksik ve hatalı anketler elendikten sonra 400 anket analize dahil
edilmiştir. Veriler AMOS programı kullanılarak yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda hem ürün inovasyonunun hem de ürün kalitesinin marka sadakati üzerinde pozitif yönde doğrudan,
marka farkındalığı ve marka imajı aracılığıyla da dolaylı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, marka
farkındalığı ve marka imajı da marka sadakati üzerinde anlamlı ve olumlu yönde bir etkiye sahiptir. Bu
bağlamda akıllı telefon markalarının yeniliklere açık olması ve kaliteye önem vermesi müşteri sadakati
sağlaması açısından önemli bir unsurdur.
Businesses try to differentiate from their competitors and to achieve a large market share, to survive in an
increasingly competitive environment in the globalized world. In this direction, businesses should be positioned
on the axis of continuous change and renewal. Since the products / brands are more similar to each other in
terms of their functional properties, since they do not have a distinct selection criterion in consumer
preferences, the quality and innovations made in products become more decisive in consumer preferences. The
main purpose of the research is to examine the effect of product innovation and product quality on brand
loyalty. Also this study examines effects of product innovation and product quality on brand awareness and
brand image. In the scope of the research, 432 questionnaires were applied to smart mobile phone users living
in the central district of Rize. After elimination of missing and incorrect questionnaires, 400 questionnaires
were included. Data were analysed by Structural Equation Modelling. As a result, it is found that both product
innovation and product quality have positive direct effect on brand loyalty and also have positive indirect effect
on brand loyalty through brand awareness and brand image. In the study, it is also determined that that brand
awareness and brand image have significant positive effect on brand loyalty. In this context, it is important for
the smart mobile phone brands to be open to innovations and attach importance to quality in terms of providing
customer loyalty.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 14 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.