The research was planned to examine the relationship between pre-school teacher candidates' self-efficacy beliefs and future concerns. The study group of the research consisted of 316 students studying at Mehmet Akif Ersoy University, Department of Preschool Education and voluntarily agreed to participate in the research. Of the pre-service teachers included in the study, 76.9% were female, 23.1% were male, the majority of them voluntarily chose the department (95.6%) and they felt ready for the profession (70.3%), again with 34.8% of them. perceived as a positive thinker. Relational screening model was used in the research. The research data were collected with the "Personal Information Form" developed by the research data, "Pre-service Teacher Anxiety Scale" developed by Borich (1996) to determine the future anxiety levels of pre-school teacher candidates and adapted and validated by Saban, Korkmaz and Akbaşlı (2004) and Tepe and Demir (2016) developed and validated by the “Self-Efficacy Beliefs Scale”. Mann Whitney U, Kruskall Wallis and Spearman correlation tests were used in the statistical analysis of the research data. As a result of the research, there is a significant difference between the anxiety levels of teacher candidates and gender, feeling ready to teach, grade level, mother's education level and personality perception, and between self-efficacy perceptions and gender, feeling ready to teach, class level, parent education. In addition, it was determined that there was a negative and significant relationship between pre-school teacher candidates' self-efficacy beliefs and their future anxieties.
Araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ile gelecek kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 316 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya alınan öğretmen adaylarının %76.9’unun kadın, %23.1’inin erkek olduğu, çoğunluğunun bölümü isteyerek seçtiği (%95.6) ve mesleğe kendini hazır hissettiği (%70.3) yine %34.8 ile çoğunluğunun kendisini olumlu düşünen biri olarak algıladığı belirlenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, okul öncesi öğretmen adaylarının gelecek kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Borich (1996) tarafından geliştirilmiş, Saban, Korkmaz ve Akbaşlı (2004) tarafından uyarlanarak geçerlik güvenirliği yapılan “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” ve Tepe ve Demir (2016) tarafından geliştirilip geçerlik güvenirliği yapılan “Özyeterlik İnançları Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma verilerin istatistiksel analizinde Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kaygı düzeyleri ile cinsiyet, öğretmenlik yapmak için hazır hissetme durumu, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve kişilik algısı arasında, öz yeterlik algıları ile cinsiyet, öğretmenlik yapmak için hazır hissetme durumu, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ile gelecek kaygıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2022 |
Submission Date | May 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |
e-ISSN: 2148-5232