Research Article
BibTex RIS Cite

The Investigation of the Relationship Between Self-Efficacy and Future Anxiety of Preschool Teacher Candidates During the Covid 19 Pandemic Process

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 390 - 403, 28.10.2022
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1119236

Abstract

The research was planned to examine the relationship between pre-school teacher candidates' self-efficacy beliefs and future concerns. The study group of the research consisted of 316 students studying at Mehmet Akif Ersoy University, Department of Preschool Education and voluntarily agreed to participate in the research. Of the pre-service teachers included in the study, 76.9% were female, 23.1% were male, the majority of them voluntarily chose the department (95.6%) and they felt ready for the profession (70.3%), again with 34.8% of them. perceived as a positive thinker. Relational screening model was used in the research. The research data were collected with the "Personal Information Form" developed by the research data, "Pre-service Teacher Anxiety Scale" developed by Borich (1996) to determine the future anxiety levels of pre-school teacher candidates and adapted and validated by Saban, Korkmaz and Akbaşlı (2004) and Tepe and Demir (2016) developed and validated by the “Self-Efficacy Beliefs Scale”. Mann Whitney U, Kruskall Wallis and Spearman correlation tests were used in the statistical analysis of the research data. As a result of the research, there is a significant difference between the anxiety levels of teacher candidates and gender, feeling ready to teach, grade level, mother's education level and personality perception, and between self-efficacy perceptions and gender, feeling ready to teach, class level, parent education. In addition, it was determined that there was a negative and significant relationship between pre-school teacher candidates' self-efficacy beliefs and their future anxieties.

References

  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlikk algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 24, 1-10.
  • Aristovnik, A. Kerzic, D. Ravselj, D., Temazevic & Umek, L. ( 2020). Impact of the COVİD-19 Pandemic on life of higher education students: A Global Perspectives. Sustainability, 12(20), 8438.
  • Arseven, A. (2016). Özyeterlilik: Bir kavram analizi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11, 63-80.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 67-76.
  • Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1 – 12.
  • Bao W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Hum Behav & Emerg Tech. 1-3.
  • Çiçek, B. & Almalı, V. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde kaygı öz-yeterlilik ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki: özel sektör ve kamu çalışanları karşılaştırması. Turkish Studies, 15(4), 241-260.
  • Çelik, M. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kişilik özellikleri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Kalyon, A., Dadandi, İ., & Yazıcı, H. (2016). Kendini sabote etme eğilimi ile narsisistik kişilik özellikleri, kaygı duyarlılığı, sosyal destek, akademik başarı arasındaki ilişkiler. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 29 (3), 237–246. Daniel S.J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91-96.
  • Deniz, S. & Tican, C. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik inançları ile mesleki kaygılarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1838-1859.
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Ertan, C. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının mezuniyet türüne göre incelenmesi: Bir nedensel karşılaştırma araştırması. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (14), 223-249.
  • Eti, İ. & Karaduman, B. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1); 635-656.
  • Güngör, C. & Gül, İ. (2021). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 774-811.
  • Kafkas, M. E., Açak, M., Çoban, B. & Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93–111.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınları.
  • Kurbanoğlu, N. I. & Takunyacı, M. 2012. Relationship between anxiety, attitude and self-efficacy beliefs of high schools students towards mathematics course. International Journal of Human Sciences, 9, 110-130.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları, Eğitim Araştırmaları, 5 (17): 198 – 209.
  • Sadıkoğlu, M., Hastürk, G. & Polat, O. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 629-637.
  • Sakız, G. (2013). Başarıda anahtar kelime: Öz yeterlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 185-209.
  • Santrock, J.W. (2020). Life Swan Development. (Çev. G. Yüksel). Nobel Akademik.
  • Şenol, F. B. & Ergün, M. (2015). Okul öncesi öğretmen adayları ile okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(3), 297-315 300.
  • Tepe, D. & Demir, K. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2,137-158.
  • Toy, S. N. & Duru, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen öz yeterlikleri ile kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Ege Eğitim Dergisi, 17 (1), 146-173.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID- 19 pandemic: The philippine context. Pedagogical Research, 5(4), 1-5.
  • Verešová, Marcela & Dana, Malá. (2012). Stress, Proactive coping and self- efficacy of teachers. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 5, 294 – 300.
  • Yaşar, M., Karabay, A., & Bilaloğlu, R. G. (2013). Şimdi ben öğretmen mi oldum? öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının meslekî öz-yeterlik algıları ile meslekî kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YÖK (2018). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf.
  • YÖK (2020). Pandemi günlerinde Türk yükseköğretimi. Erişim adresi https://covid19.yok.gov.tr.

Covid 19 Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özyeterlikleri ve Gelecek Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 390 - 403, 28.10.2022
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1119236

Abstract

Araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ile gelecek kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 316 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya alınan öğretmen adaylarının %76.9’unun kadın, %23.1’inin erkek olduğu, çoğunluğunun bölümü isteyerek seçtiği (%95.6) ve mesleğe kendini hazır hissettiği (%70.3) yine %34.8 ile çoğunluğunun kendisini olumlu düşünen biri olarak algıladığı belirlenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, okul öncesi öğretmen adaylarının gelecek kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Borich (1996) tarafından geliştirilmiş, Saban, Korkmaz ve Akbaşlı (2004) tarafından uyarlanarak geçerlik güvenirliği yapılan “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” ve Tepe ve Demir (2016) tarafından geliştirilip geçerlik güvenirliği yapılan “Özyeterlik İnançları Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma verilerin istatistiksel analizinde Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kaygı düzeyleri ile cinsiyet, öğretmenlik yapmak için hazır hissetme durumu, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve kişilik algısı arasında, öz yeterlik algıları ile cinsiyet, öğretmenlik yapmak için hazır hissetme durumu, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ile gelecek kaygıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akgün, A., Gönen, S. & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlikk algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 24, 1-10.
  • Aristovnik, A. Kerzic, D. Ravselj, D., Temazevic & Umek, L. ( 2020). Impact of the COVİD-19 Pandemic on life of higher education students: A Global Perspectives. Sustainability, 12(20), 8438.
  • Arseven, A. (2016). Özyeterlilik: Bir kavram analizi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11, 63-80.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 67-76.
  • Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1 – 12.
  • Bao W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Hum Behav & Emerg Tech. 1-3.
  • Çiçek, B. & Almalı, V. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde kaygı öz-yeterlilik ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki: özel sektör ve kamu çalışanları karşılaştırması. Turkish Studies, 15(4), 241-260.
  • Çelik, M. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kişilik özellikleri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Kalyon, A., Dadandi, İ., & Yazıcı, H. (2016). Kendini sabote etme eğilimi ile narsisistik kişilik özellikleri, kaygı duyarlılığı, sosyal destek, akademik başarı arasındaki ilişkiler. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 29 (3), 237–246. Daniel S.J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91-96.
  • Deniz, S. & Tican, C. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik inançları ile mesleki kaygılarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1838-1859.
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Ertan, C. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının mezuniyet türüne göre incelenmesi: Bir nedensel karşılaştırma araştırması. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (14), 223-249.
  • Eti, İ. & Karaduman, B. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1); 635-656.
  • Güngör, C. & Gül, İ. (2021). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 774-811.
  • Kafkas, M. E., Açak, M., Çoban, B. & Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93–111.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınları.
  • Kurbanoğlu, N. I. & Takunyacı, M. 2012. Relationship between anxiety, attitude and self-efficacy beliefs of high schools students towards mathematics course. International Journal of Human Sciences, 9, 110-130.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları, Eğitim Araştırmaları, 5 (17): 198 – 209.
  • Sadıkoğlu, M., Hastürk, G. & Polat, O. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 629-637.
  • Sakız, G. (2013). Başarıda anahtar kelime: Öz yeterlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 185-209.
  • Santrock, J.W. (2020). Life Swan Development. (Çev. G. Yüksel). Nobel Akademik.
  • Şenol, F. B. & Ergün, M. (2015). Okul öncesi öğretmen adayları ile okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(3), 297-315 300.
  • Tepe, D. & Demir, K. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2,137-158.
  • Toy, S. N. & Duru, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen öz yeterlikleri ile kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Ege Eğitim Dergisi, 17 (1), 146-173.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID- 19 pandemic: The philippine context. Pedagogical Research, 5(4), 1-5.
  • Verešová, Marcela & Dana, Malá. (2012). Stress, Proactive coping and self- efficacy of teachers. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 5, 294 – 300.
  • Yaşar, M., Karabay, A., & Bilaloğlu, R. G. (2013). Şimdi ben öğretmen mi oldum? öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının meslekî öz-yeterlik algıları ile meslekî kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YÖK (2018). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf.
  • YÖK (2020). Pandemi günlerinde Türk yükseköğretimi. Erişim adresi https://covid19.yok.gov.tr.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gül Dalgar 0000-0002-3980-9128

Nazan Kaytez 0000-0001-8232-8947

Publication Date October 28, 2022
Submission Date May 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Dalgar, G., & Kaytez, N. (2022). Covid 19 Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özyeterlikleri ve Gelecek Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mavi Atlas, 10(2), 390-403. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1119236

e-ISSN: 2148-5232