Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 54 - 61, 31.03.2018

Abstract

Araştırma üniversite öğrencilerinin
fiziksel aktivite yapma durumları ve fiziksel aktivitenin kalp sağlığına
etkisini bilme durumunu belirlemek amacıyla
kesitsel ve tanımlayıcı bir çalışma olarak planlandı. Ekim 2014-Şubat 2015 tarihleri arasında, bir  üniversitenin Sağlık Bilimleri ve Sosyal
Bilimlerinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 602 öğrenci
çalışmanın örneklemini oluşturdu
. 26 soruluk bir anket formu ile veriler toplandı İstatiksel analizler için yüzdelik, frekans,
ortalama, ki-kare kullanıldı. Tüm testlerde anlamlılık seviyesi p< ,05
olarak ele alındı. Yaş ortalaması 20,04±1,87 olan olguların %69,3’ ü kadın
olup, %63’ ü Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmektedir. Çalışmada
erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha aktif olduğu (p=,001) ve
erkeklerin fiziksel aktivite yapma nedenleri; başkalarıyla tanışmak ve eğlence
için yaptığı belirlendi (p=,001). Kadınların erkeklere göre aktiviteyi kilo
vermek veya kilosunu korumak için yaptığı saptandı (p=,006). Kadın öğrencilerin
zamanı olmadığı için (p=,001) erkek öğrencilerin ise maddi gücü yeterli
olmadığı için aktivite yapmadığı belirlendi (p=,019). Kadın öğrenciler erkek
öğrencilere göre fiziksel aktivitenin kalp sağlığına olumlu etkisi olduğunu
bildiği bulundu (p=,003). Araştırmada sağlık bilimleri öğrencilerinin sosyal
bilimleri öğrencilerine göre fiziksel aktivitenin kalp sağlığı üzerinde olumlu
etkiye sahip olduğu düşüncesinin daha fazla olduğu saptandı (p=,001).

References

  • Montoye, H.J. (2000). “Introduction: evaluation of some measurements of physical Activity and energy expenditure”. Med. Sci. Sport. Exerc, 32:S439-41.
  • Vanhees, L., Lefevre, J., Philippaerts, R., Martens M., Huygens, W., Troosters, T. et al. (2005). “How to assess physical activity? How to assess Physical fitness? ” Eur. J. Cardiovasc. Prev. Rehabil, 12(2):102-14.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2017). 10 facts on physical activity. Erişim adresi: http://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/en/ Erişim Tarihi: 01.12.2017
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. Türkiye Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Hayat programı 2014- 2017. Ankara, 2013. Erişim Adresi: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/turkiye_sagliklibeslenme_ve_hareketli_hayat_programi.2014_2017.pdf Erişim tarihi: 5 Mayıs 2015
  • 2008 Physical activity guidelines for Americans. Centers for Disease Control. US. Department of Health and Human Services. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, 6-17. https://health.gov/paguidelines/pdf/paguide.pdf Erişim tarihi: 5 Mayıs 2015.
  • Wolin, K., Glynn, R.C., Graham, AC., Lee, I.M., Ichiro, K. (2007). “Related quality of life in U.S. women long-term physical activity patternsand health”. American Journal of Preventive Medicine, 32(6).4901–4499.
  • Koşar, N. (1997). Koroner kalp hastalıkları risk faktörlerinin fiziksel aktivite düzeyleri yüksek ve düşük olan 11–14 yaşlarındaki çocuklarda karşılaştırılması. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Omura, J.D., Carlson, S.A., Paul, P., Watson, K.B,, Loustalot, F., Foltz, J.L. et al. (2015). “Adults Eligible for Cardiovascular Disease Prevention Counseling and Participation in Aerobic Physical Activity—United States, 2013”. MMWR. Morbidity and mortality weekly report, 64(37):1047-1051.
  • Lee, R.L., Loke, A.J. (2005). “Health-promoting behaviors and Psychosocial well-being of university students in Hong Kong”. PublicHealth Nursing, 22 (3):209-220.
  • Leslie, E., Owen. N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J.F., Lo, S.K. (1999). “Insufficiently active Australian college students: perceived personal, social, and enviromental influences”. Prev. Med, 28(1):20-27.
  • Martin, S.B., Morrow, J.R., Jackson, A.W., Dunn, A.L. (2000). “Variables Related to meeting the CDC/ACSM physical activity guidelines”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(12):2087-2092.
  • Hallal, P.C., Victora, C.G., Wells, J.C., Lima, R.C. (2003). “Physical inactivity: prevalence and associated variables in Brazilian adults”. Medicine and Science in Sports andExercise. 35(11):1894-1900.
  • Flegal, K., Carroll, M.D., Ogden, C.L., Johnson, C.L. (2002). “ Prevalence and trends in obesity among US adults”. JAMA, 2002; 288 (14):1723-1727.
  • Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J.F., Wardle, J. (2004). “Leisure-time physical Activity university students from 23 countries: associations with health belief, risk awareness, and national economic development”. Prev Med, 39(1):182-190.
  • Burke, S.M., Carron, A.V., Eys, M.A. (2005). “Physical activity context and University student’s propensity to meett heguidelines Centers for Disease Control and Prevention/American College of Sports Medicine”. Med. Sci. Monit, 11(4):171-76.
  • VonBothmer, M.I.K., Fridlund, B. (2005). “Gender differences in health habits and in Motivation for a healthy life style among Swedish university students”. Nursing nnd Health Sciences, 7(2):107-118.
  • Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal, D., Tokgözoğlu, L. (2006). “Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri”. Türk Kardiyoloji Derneği Arşivi, 34(3):166-172.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitelerde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin Geçerliliği ve Güvenirli ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Vassigh, G. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Durumları ile Sağlıklı Beslenme İndekslerinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Morina, B., Vehapi, S., Gjinovci, B., Halilaj, B, Gllareva, I., Gjonbalaj, M., Dukaj, L. (2015). “Leasure time activity among students from university of Prishtina, faculty of physical education and sport University of Prishtina (Prishtin, Kosovo) ”. Sport Mont 2015; 13(43-45): 211-217.
  • Daniela, A. (2016). “Budget Analysis of The Spare Tıme Allocated To Motor Actıvıtıes By The Female Students of The University of Bucharest”. Science, Movement and Health. January, 2016; 16 (1): 11-18
  • Korkmaz, N.H. (2012). Uludağ Üniversitesi öğrencilerinin spor yapma ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012; 23(2):399-13.
  • Nannyonjo, J., Nsibambi, C.A., Goon, D.T., Amusa, L.O. (2013). “Physical activity patterns of female students of Kyambogo University, Uganda”. African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance, 2013; 19(4:1):865-873.
  • Noorbhai, M.H., Goolam, Hoosen, T., Lategan, L., Noakes, T.D. (2014). “Analysis of physical activity and health profiles and the utilization of the Biokinetic Humanitarian Project among senior university students”. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 2014;20(4):1551-1563.
  • Dąbrowska-Galas, M., Plinta, R., Dąbrowska, J., Skrzypulec-Plinta, V. (2013). “Physical activity in students of the Medical University of Silesia in Poland”. Physical therapy, 2013;93(3): 384-392.
  • Gresse, A., Steenkamp, L., Pietersen, J. (2015). “Eating, drinking and physical activity in Faculty of Health Science students compared to other students at a South African university”. South African Journal of Clinical Nutrition, 2015; 28(4):154-159.
Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 54 - 61, 31.03.2018

Abstract

References

  • Montoye, H.J. (2000). “Introduction: evaluation of some measurements of physical Activity and energy expenditure”. Med. Sci. Sport. Exerc, 32:S439-41.
  • Vanhees, L., Lefevre, J., Philippaerts, R., Martens M., Huygens, W., Troosters, T. et al. (2005). “How to assess physical activity? How to assess Physical fitness? ” Eur. J. Cardiovasc. Prev. Rehabil, 12(2):102-14.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2017). 10 facts on physical activity. Erişim adresi: http://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/en/ Erişim Tarihi: 01.12.2017
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. Türkiye Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Hayat programı 2014- 2017. Ankara, 2013. Erişim Adresi: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/turkiye_sagliklibeslenme_ve_hareketli_hayat_programi.2014_2017.pdf Erişim tarihi: 5 Mayıs 2015
  • 2008 Physical activity guidelines for Americans. Centers for Disease Control. US. Department of Health and Human Services. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, 6-17. https://health.gov/paguidelines/pdf/paguide.pdf Erişim tarihi: 5 Mayıs 2015.
  • Wolin, K., Glynn, R.C., Graham, AC., Lee, I.M., Ichiro, K. (2007). “Related quality of life in U.S. women long-term physical activity patternsand health”. American Journal of Preventive Medicine, 32(6).4901–4499.
  • Koşar, N. (1997). Koroner kalp hastalıkları risk faktörlerinin fiziksel aktivite düzeyleri yüksek ve düşük olan 11–14 yaşlarındaki çocuklarda karşılaştırılması. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Omura, J.D., Carlson, S.A., Paul, P., Watson, K.B,, Loustalot, F., Foltz, J.L. et al. (2015). “Adults Eligible for Cardiovascular Disease Prevention Counseling and Participation in Aerobic Physical Activity—United States, 2013”. MMWR. Morbidity and mortality weekly report, 64(37):1047-1051.
  • Lee, R.L., Loke, A.J. (2005). “Health-promoting behaviors and Psychosocial well-being of university students in Hong Kong”. PublicHealth Nursing, 22 (3):209-220.
  • Leslie, E., Owen. N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J.F., Lo, S.K. (1999). “Insufficiently active Australian college students: perceived personal, social, and enviromental influences”. Prev. Med, 28(1):20-27.
  • Martin, S.B., Morrow, J.R., Jackson, A.W., Dunn, A.L. (2000). “Variables Related to meeting the CDC/ACSM physical activity guidelines”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(12):2087-2092.
  • Hallal, P.C., Victora, C.G., Wells, J.C., Lima, R.C. (2003). “Physical inactivity: prevalence and associated variables in Brazilian adults”. Medicine and Science in Sports andExercise. 35(11):1894-1900.
  • Flegal, K., Carroll, M.D., Ogden, C.L., Johnson, C.L. (2002). “ Prevalence and trends in obesity among US adults”. JAMA, 2002; 288 (14):1723-1727.
  • Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J.F., Wardle, J. (2004). “Leisure-time physical Activity university students from 23 countries: associations with health belief, risk awareness, and national economic development”. Prev Med, 39(1):182-190.
  • Burke, S.M., Carron, A.V., Eys, M.A. (2005). “Physical activity context and University student’s propensity to meett heguidelines Centers for Disease Control and Prevention/American College of Sports Medicine”. Med. Sci. Monit, 11(4):171-76.
  • VonBothmer, M.I.K., Fridlund, B. (2005). “Gender differences in health habits and in Motivation for a healthy life style among Swedish university students”. Nursing nnd Health Sciences, 7(2):107-118.
  • Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal, D., Tokgözoğlu, L. (2006). “Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri”. Türk Kardiyoloji Derneği Arşivi, 34(3):166-172.
  • Öztürk, M. (2005). Üniversitelerde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketinin Geçerliliği ve Güvenirli ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Vassigh, G. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Durumları ile Sağlıklı Beslenme İndekslerinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Morina, B., Vehapi, S., Gjinovci, B., Halilaj, B, Gllareva, I., Gjonbalaj, M., Dukaj, L. (2015). “Leasure time activity among students from university of Prishtina, faculty of physical education and sport University of Prishtina (Prishtin, Kosovo) ”. Sport Mont 2015; 13(43-45): 211-217.
  • Daniela, A. (2016). “Budget Analysis of The Spare Tıme Allocated To Motor Actıvıtıes By The Female Students of The University of Bucharest”. Science, Movement and Health. January, 2016; 16 (1): 11-18
  • Korkmaz, N.H. (2012). Uludağ Üniversitesi öğrencilerinin spor yapma ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012; 23(2):399-13.
  • Nannyonjo, J., Nsibambi, C.A., Goon, D.T., Amusa, L.O. (2013). “Physical activity patterns of female students of Kyambogo University, Uganda”. African Journal for Physical, Health Education, Recreation & Dance, 2013; 19(4:1):865-873.
  • Noorbhai, M.H., Goolam, Hoosen, T., Lategan, L., Noakes, T.D. (2014). “Analysis of physical activity and health profiles and the utilization of the Biokinetic Humanitarian Project among senior university students”. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 2014;20(4):1551-1563.
  • Dąbrowska-Galas, M., Plinta, R., Dąbrowska, J., Skrzypulec-Plinta, V. (2013). “Physical activity in students of the Medical University of Silesia in Poland”. Physical therapy, 2013;93(3): 384-392.
  • Gresse, A., Steenkamp, L., Pietersen, J. (2015). “Eating, drinking and physical activity in Faculty of Health Science students compared to other students at a South African university”. South African Journal of Clinical Nutrition, 2015; 28(4):154-159.
There are 26 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Sıdıka Oğuz

Gülşah Çamcı

Rıdvan Kemal Yılmaz This is me

Publication Date March 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Oğuz, S., Çamcı, G., & Yılmaz, R. K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 54-61.
AMA Oğuz S, Çamcı G, Yılmaz RK. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. March 2018;7(1):54-61.
Chicago Oğuz, Sıdıka, Gülşah Çamcı, and Rıdvan Kemal Yılmaz. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu Ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 1 (March 2018): 54-61.
EndNote Oğuz S, Çamcı G, Yılmaz RK (March 1, 2018) Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 1 54–61.
IEEE S. Oğuz, G. Çamcı, and R. K. Yılmaz, “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 1, pp. 54–61, 2018.
ISNAD Oğuz, Sıdıka et al. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu Ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/1 (March 2018), 54-61.
JAMA Oğuz S, Çamcı G, Yılmaz RK. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:54–61.
MLA Oğuz, Sıdıka et al. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu Ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 54-61.
Vancouver Oğuz S, Çamcı G, Yılmaz RK. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(1):54-61.