Türkiye’deki hastane
öncesi acil sağlık hizmetleri Amerika Birleşik Devletleri ve Hollanda gibi
ülkelerde uygulanmakta olan Anglo-American model ile benzerlik taşımaktadır. Bu
modelde olduğu gibi “kap ve götür” prensibine göre olay yerinde mümkün
olduğunca az zaman geçirilmesi ve hastanın hızla donanımlı bir acil servise
nakledilmesi amaçlanır. Türkiye’de hastane öncesi acil sağlık hizmetleri “112”
telefon numarası ile ulaşılabilen Komuta Kontrol Merkezlerinden sevk edilen
ambulanslar ile sağlanmaktadır. Acil vakaya ulaşım için kara, hava ve deniz
ambulansları kullanılmaktadır. Ambulanslarda, ambulansların özelliğine bağlı
olarak acil tıp teknikerleri, hekim, paramedik ve hemşireler görev
yapmaktadır. Acil tıbbi bakım için
gerekli tüm ekipman ambulans içinde bulunmakta ve bu ekipmanlara ambulans içerisinden
ulaşılabilmektedir. Ambulans ekipleri itfaiye ve polis ekiplerinden bağımsız
olarak çalışmaktadır. Türkiye’de hastane
öncesi acil sağlık hizmetlerinde temel iletişim aracı olarak telsizler
kullanılmaktadır. Bilişim teknolojisindeki hızlı gelişimle birlikte hastane
öncesi acil sağlık ekibi, Komuta Kontrol Merkezi ve hastane acil servisleri
arasındaki iletişimde mobil telefonlar, çağrı cihazları ve bilgisayar
sistemlerinin kullanımı yaygınlaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |