Midwifery graduate programs play an important role in the development of the midwifery profession and for the formation of the mass of knowledge. The aim is to examine the characteristics and the developmental process of mass knowledge in Turkey produced by master theses in midwifery.
Bibliometric analysis in this research, 126 master’s thesis in midwifery disciplinary, were examined between 2004 and 2016. To analyze the data, Microsoft Excel, UCINET and Netdraw programs were used.
It was determined that, 68.2% of the theses (86 theses) were produced between the years 2012-2016, and the most thesis were produced in 2014 (n = 28) and that 65.07% of them had advisor in PhD Degree. It was determined that, theses had mostly descriptive research design, carried out in the pregnant sample, and that scale and questionnaires were used as data collection tools. It has been seen that the most commonly used keywords were focused on ”Anxiety”, ”Training”, "Midwifes", "Midwifery" and "Pregnancy".
Over the years, there has been a significant increase in the number of midwifery master theses and universities. The fact that the thesis with a descriptive design is intense and that there is no intensity in the subject, shows that more research is needed in this area. Increasing the number of midwifery graduate programs, will provide an important contribution to the development of this field by increasing the midwifery information mas number and academic manpower.
Ebelik mesleğinin gelişimi ve bilgi kütlesinin oluşturulmasında ebelik yüksek lisans programları önemli bir role sahiptir. Bu araştırmada, Türkiye’de ebelik alanında yüksek lisans tezleri ile üretilen bilgi kütlesinin özellikleri ve gelişimsel sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bibliyometrik analiz gerçekleştirilen araştırmada 2004 ve 2016 yılları arasında ebelik anabilim dalında yürütülen 126 yüksek lisans tezi incelenmiştir. Verilerin analizinde Microsoft Excel, UCINET ve Netdraw programları kullanılmıştır.
Tezlerin %68,2’sinin (86 tez) 2012-2016 yılları arasında üretildiği ve en fazla tezin 2014 (n=28) yılında üretildiği, %65,07’sinin danışmanının doktor öğretim üyesi unvanına sahip olduğu belirlenmiştir. Tezlerin çoğunlukla tanımlayıcı araştırma tasarımına sahip olduğu, gebe örnekleminde gerçekleştirildiği, veri toplama aracı olarak ölçek ve anketlerin kullanıldığı saptanmıştır. En sık kullanılan anahtar kelimelerin “Kaygı”, “Eğitim”, “Ebeler”, “Ebelik”, “Gebelik” kelimeleri üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür.
Yıllar içerisinde ebelik yüksek lisans tezlerinin ve ebelik bölümlerinin sayısında önemli bir artış olmuştur. Tanımlayıcı tasarıma sahip tezlerin sayısının fazla olması ve konu olarak benzer alanlarda yoğunluğunun olmaması bu alanda daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Ebelik lisansüstü programlarının sayısının artırılması ebelik bilgi kütlesinin ve akademik insan gücünün artmasını sağlayarak bu alanın gelişimine önemli katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 4 |