Today, stress can occur in every area of individuals' lives and in every period. In particular, the rapid socio-cultural and economic changes, bring about the problems of individuals' adaptation to social life. These problems can cause stress in individuals. When stress cannot be controlled and experienced intensely, it can cause health problems in individuals. In this study, it is aimed to reveal the effect of stress levels of child development undergraduate students on health perception. Descriptive research method and scanning model were used in the research. The research was carried out with 395 students studying at the Department of Child Development of Avrasya University. ''Personal Information Form'', ''Perceived Stress Scale'' and ''Health Perception Scale'' were used as data collection tools in the research. As a result of the study, it was found that the level of perceived stress and health perception increased, the perceived stress levels higher compared to the students who stayed with their friends, and the higher the perceived stress level in case of chronic disease, as the frequency of smoking increases. In the study, it is concluded that the stress levels perceived by the students had a significant effect on the levels of health perception, and as the stress level increased, the perception of health increased.
Günümüzde stres bireylerin yaşamının her alanında ve her dönemde meydana gelebilmektedir. Özellikle sosyo-kültürel ve ekonomik değişimlerin hızlı yaşanması, bireylerin toplumsal yaşama uyum sorunlarını beraberinde getirmektedir. Bu sorunlar bireylerde strese neden olabilmektedir. Stres kontrol edilemediğinde ve yoğun olarak yaşandığında bireylerde sağlık problemlerine neden olabilmektedir. Bu araştırmada, çocuk gelişimi lisans öğrencilerinin stres düzeylerinin sağlık algısına etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Avrasya Üniversitesi Çocuk Gelişimi bölümünde öğrenim gören 395 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’, ‘‘Algılanan Stres Ölçeği’’ ve ‘‘Sağlık Algısı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf düzeyi artıkça algılanan stres ve sağlık algısı düzeyinin artığı, arkadaşlarıyla kalan öğrencilerin ailesiyle kalanlara kıyasla algılanan stres düzeylerinin daha yüksek olduğu, sigara içme sıklığı arttıkça algılanan stres düzeyinin yükseldiği yine bireyde kronik hastalık olması durumunda algılanan stres düzeyinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin algıladıkları stres düzeylerinin sağlık algısı düzeyleri üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu ve stres düzeyi arttıkça, sağlık algısını da arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 4 |