The study was conducted to determine the problem solving skills of nurses working in emergency departments. The study were carried out with 120 nurses, accepted the survey, Cukurova University Faculty of Medicine Balcalı Hospital, Numune Training and Research Hospital in Adana and Yozgat Cıty Hospital, Yozgat Bozok University Health Practice And Research Center nurses working in emergency clinics, between January 2016 and June 2016. In the collection of data was used the personal information form with Problem Solving Inventory. In the evaluation of the data, descriptive statistics and ANOVA test were used. It was determined that 74.27% of them did not receive training on problem solving and 55.8% were working environment in the source of the problem. It was found that the mean total score of the nurses in the Problem Solving Inventory was at a moderate level (81.33 ± 19.91). According to the educational status of the nurses, the difference between the mean scores of the hasty and avoidant approach sub-factors of the Problem Solving Inventory was found to be statistically significant (f = 2.82; p <0.05, f = 3.05; p <0.05). In addition, the mean scores of the hasty and avoidant approach sub-factors of the Problem Solving Inventory of nurses graduated from Health Vocational High School more higher postgraduate graduate nurses. Educational status significantly affects problem solving skills. İt may be recommended updating the curriculum given in the nursing education process or to continue postgraduate education.
Araştırma, acil kliniklerde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Tanımlayıcı ve kesitsel olan bu çalışma, Ocak 2016-Haziran 2016 tarihleri arasında, Adana Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Balcalı Hastanesi, Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Yozgat Bozok Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi ile Yozgat Şehir Hastanesi’nin acil kliniklerinde çalışan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 120 hemşire ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, “Tanıtıcı Bilgi Formu” ile “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler ve ANOVA testi kullanılmıştır. Acil klinikte çalışan hemşirelerin %74,27’sinin problem çözme ile ilgili eğitim almadığı ve %55,8’inin problemin kaynağında iş çevresinin olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin, Problem Çözme Envanteri toplam puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir (81,33±19,91). Katılımcıların, eğitim durumlarına göre, Problem Çözme Envanteri’nin aceleci ve kaçıngan yaklaşım alt boyutlarının puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur (f=2,82; p<0,05, f=3,05; p<0,05). Ayrıca, Sağlık Meslek Lisesi mezunu hemşirelerin Problem Çözme Envanteri’nin aceleci ve kaçıngan yaklaşım alt boyutlarının puan ortalamaları, lisansüstü mezunu hemşirelere göre yüksek bulunmuştur. Eğitim durumu problem çözme becerisini önemli derecede etkilemektedir. Hemşirelik eğitimi sürecinde verilen müfredatın güncellenmesi ya da mezuniyet sonrası eğitimlere devam edilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 4 |