Disaster preparedness and awareness are important in reducing disaster risks. This study was conducted as a descriptive and cross-sectional study to determine university students' basic disaster awareness and awareness levels. The study group consisted of 8612 students studying at a state university in Turkey. The data were collected online using the personal information form and the Disaster Awareness Education-Participation and Evaluation Form for individuals and families. Data are number, percentage distribution, and min.-max. Values were evaluated with arithmetic mean, standard deviation, and chi-square test. The students stated that they knew the concepts of disaster and emergency (24.1%), danger (21.9%), risk (19.6%), event (18.2%), and the first 72 hours (16.2%) in disaster preparedness, respectively. have expressed. 53.4% of the students reported that they had experienced any disaster and a large earthquake (89.4%). Most of the students know the basics of disaster preparedness, basic disaster awareness, and awareness. Students who are male, studying at the faculty, know individual preparation for disasters, and thinking that a disaster plan, emergency kit, and information card are necessary, know the possible disaster risks of their province more than others (p<0.001). As a result of the study, it was determined that most of the students knew the basic subjects of disaster preparedness, basic disaster awareness, and awareness. The results show that students must receive disaster preparedness, basic disaster awareness, and awareness training.
Afete karşı hazırlıklı olma ve afet farkındalığı, afet risklerinin azaltılmasında önemlidir. Bu çalışma üniversite öğrencilerinin temel afet bilinci ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma grubunu Türkiye’de yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 8612 öğrenci oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu, birey ve aileler için Afet Bilinci Eğitimi-Katılım ve Değerlendirme Formu kullanılarak çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde dağılımı, min.-max. değerleri, aritmetik ortalama, standart sapma, ki-kare testi ile değerlendirilmiştir. Öğrenciler afete hazırlıkta sırasıyla, afet ve acil durum (%24,1), tehlike (%21,9), risk (%19,6), olay (%18,2) ve ilk 72 saat (%16,2) kavramlarını bildiklerinin ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %53,4’ü herhangi bir afet olayı yaşadıklarını ve yaşanan olayın büyük oranda deprem (%89,4) olduğunu bildirmişlerdir. Öğrencilerin çoğu afete hazırlık, temel afet bilinci ve farkındalık ile ilgili temel konuları bilmektedir. Erkek olan, fakültede okuyan, afete yönelik bireysel hazırlığı bilen, afet planı, acil durum çantası ve bilgi kartının gerekli olduğunu düşünen öğrenciler, bulundukları ilin olası afet risklerini diğerlerine göre daha fazla bilmektedir (p<0,001). Çalışma sonucunda öğrencilerin çoğunun afete hazırlık, temel afet bilinç ve farkındalıklarına yönelik temel konuları bildiği saptanmıştır. Sonuçlar öğrencilerin afete hazırlık, temel afet bilinç ve farkındalık eğitimini almalarının gerekli olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |