Bu araştırma, Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesinin acil servisinde yeni kurulan acil laboratuvarının sağlık personeli üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yapıldı. Çalışmada, materyal olarak acil serviste çalışan tüm sağlık personeli kullanıldı. Verilerin toplanmasında kantitatif araştırma yöntemi olarak anket tekniği kullanıldı. "Sağlık Personeli Memnuniyet Araştırması" için soru formu oluşturuldu. Araştırma, anket çalışması niteliğindedir. Anket içeriği, 5 sorudan oluştu. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 paket programı ile değerlendirildi. Anket çalışmasına 16 asistan, 2 uzman doktor, 1 öğretim üyesi, 39 hemşire ve diğer sağlık personelinden 20 kişi olmak üzere toplam 78 kişi katıldı. "Hasta memnuniyetini olumlu yönde etkiledi mi" sorusuna, katılımcıların %93’ü evet cevabını verdi. "Test sonuçlarının daha çabuk çıkmasına sebep oldu mu" sorusuna, katılımcıların %97’si evet cevabını verdi. "Hastaların acil serviste kalma sürelerini kısalttı mı" sorusuna ise, katılımcıların %69’u evet cevabını verdi. Bu ankete göre katılımcılar cinsiyet açısından (p<0.001) ve olumlu-olumsuz cevap verenler (p<0.05) açısından önemli bulundu. Elde edilen sonuçlar, gelecek çalışmalar için objektif bir bakış açısı sağlayacak ve acil servis personelinin memnuniyetine katkı sağlayacaktır. Yapılan bu araştırma göstermiştir ki; acil laboratuvarlarının acil servis içerisinde olmasının daha iyi neticeler vereceği kanaatine varılmıştır.
This research was conducted to examine the effects on medical personnel of the newly established emergency laboratory in the emergency service of Sakarya Training and Research Hospital. In the study, all medical personnel working in the emergency service were used as material. The survey technique was used as a quantitative research method for data collection. A question form was created for the "Medical Personnel Satisfaction Survey". The research is a survey study. The content of the survey consisted of 5 questions. The data obtained were evaluated with the SPSS 22.0 package program. A total of 78 people, 16 of whom were assistants, 2 specialists, 1 faculty member, 39 nurses and 20 other medical personnel, participated in the survey study. To the question "Did it affect patient satisfaction positively", 93% of the participants answered yes. To the question "Did it cause the test results to come out faster", 97% of the participants answered yes. To the question "Did it shorten the duration of patients' stay in the emergency room?", 69% of the participants answered yes. According to this survey, the participants were found important in terms of gender (p<0.001) and those who gave positive or negative answers (p<0.05). The results obtained will provide an objective perspective for future studies and will contribute to the satisfaction of the emergency service personnel. This research has shown that; It has been concluded that having emergency laboratories in the emergency service will give better results.
Job Satisfaction Emergency laboratory Emergency service Medical personnel Speed of test result
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |