Taraftarın Marka Çağrışımları: Gümüşhanespor Örneği
Year 2023,
Volume: 12 Issue: 4, 2039 - 2050, 26.12.2023
Yeşim Bayrakdaroğlu
,
Ahmet Yilmaz Albayrak
,
Nilgün Ulutaşdemir
,
Ali Tekin
Abstract
Bu çalışma, Gümüşhanespor taraftarı olan katılımcıların spor kulüplerinin marka çağrışımlarını nasıl tanıdıklarını ve marka çağrışımlarının belirli demografik özelliklere göre nasıl farklılaştığını araştırmıştır. Çalışmaya Gümüşhane sporunu seven 350 kadın ve 897 erkek gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada "Futbol Takımlarında Marka İlişkilendirme Ölçeği" kullanılmıştır. İlgili istatistik programı yardımıyla çeşitli testler yapılmış ve sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarını yorumlamak için çeşitli değişkenler kullanılmıştır. Ayrıca futbol taraftarlarının stadyumla ilgili marka çağrışımlarının orta seviyenin altında, teknik direktör ve yönetim ile ilgili marka çağrışımlarının orta düzeyde olduğu; başarı, yıldız oyuncu, kulüp geçmişi, marka notları, mesafe, taraftar sözleşmesi, sosyal etkileşim marka çağrışımları orta seviyenin üzerinde olduğu saptanmıştır.
References
- 1. Borça, G. (2011). “Marka Yönetimi”. Ed. Ferruh Uztuğ. Eskişehir: AÖF Yayınları.
- 2. Wang, M.C.H. and Tang, Y.Y. (2017). “Examining the Antecedents of Sport Team Brande Quity: A Dual-İdentification Perspective”. Sport Management Review, 21 (3), 293, 306.
- 3. Maurya, U.K. and Mishra, P. (2012). “What is a Brand? Aperspective on Brandmeaning”. EuropeanJournal of Business and a Management, 4 (3),122-133.
- 4. Keller, K.L. (2019). “Stratejik Marka Yönetimi İnşası, Ölçümü ve Marka Sermayesinin Yönetimi”, (Çev. A. Candemir). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- 5. Özdemir, A.T. (2019). Şehirlerarası rekabet Endeksleri Özelinde Marka Şehirlere Katkısı Açısından Spor Kültürü ve Kocaelispor Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
- 6. Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Based Brand Equity”. Journal of Marketing, 57 (1), 1–22. https://doi.org/10.1177/002224299305700
- 7. Yongjun, S. and Jooyoung, K. (2010). “Effects of Brand Personality on Brand Trust and Brand Affect”. Psychology & Marketing, 27 (7), 639–661. https://doi.org/10.1002/mar.20349
- 8. Baran, A. ve Taşkın, E. (2017). “Spor Kulübünün Marka Kişiliğinin Takımla Özdeşleşme Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 52-74.
- 9. Okmeydan, C.K. (2018). “Marka Olarak Spor Kulüplerinin Sosyal Medya Kullanımı: Türk Spor Kulüpleri Üzerine Bir Araştırma”. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 98-110. https://doi.org/10.23834/isrjournal.475592
- 10. Türkiye Futbol Federasyonu. (2021).Erişim adresi:
https://www.tff.org/Default.aspx?pageID=28&kulupID=1096 (Erişim tarihi: 22.10.2021).
- 11. Karadirek, G. (2021). “Öğretmenlerde İş Stresi ve Mesleki Tükenmişliğin İş Tatmini ve Mesleki Duygusal Bağlılık Üzerindeki Etkisi”. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10 (1), 101-122. https://doi.org/10.30703/cije.692020
- 12. Yıldız, Y. (2016). “A Research on Soccerteams’ Brandas sociations”. The Sport Journal, 56 (19).
- 13. Gladden, J.M, and Funk, D.C. (2002). “Developing an Understanding of Brand Associations in Teamsport: Empirical Evidence from Consumers of Professional Sport”. Journal of Sport Management, 16 (1), 54-81. https://doi.org/10.1123/jsm.16.1.54
- 14. Bauer, H.H., Sauer, N.E., & Schmitt P. (2004). “The İmportance of Customer-Based Brand Equity in the Team Sport İndustry”. European Journal of Marketing: EJM, 39(5/6), 496-513. http://dx.doi.org/10.1108/03090560510590683
- 15. Ross, S.D, Russell, K.C. and Bang, H. (2008). “An Empirical Assessment of Spectator-Based Brand Equity”. Journal of Sport Management, 22, 322-337. https://doi.org/10.1123/jsm.22.3.322
- 16. Kaynak, E. Salman, G.G. and Tatoğlu, E. (2008). “An Integrative Frame Work Linking Brand Associations and Brand Loyalty in Professional Sports”. Brand Management, 15 (5), 336–357. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2550117
- 17. Uzun, U.C. (2014). “Effects of Brand Assocıatıons on Sports Spectators: A Study on Besıktas, Fenerbahce, and Galatasaray fans”. M.A. Thesis. Bahcesehır Unıversıty. İstanbul.
- 18. Gladden, J.M. and Mılne, G.R. (1999). “Examining the Importance of Brand Equity in Professional Sport”. Sport Marketing Quarterly, 8 (1) 21-30.
- 19. Slattery, H. ve Shaw, R.N. (2003). “Brand Value in the Context of Australian Football League Clubs”. ANZMAC Conference Proceeding, Adelaide.
- 20. Yıldız, Y. Ay, C. ve Özbey, S. (2012). “Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri:Bir Model Önerisi”. Ege Akademik Bakış, 12 (Özel Sayı), 1-10.
- 21. Bauer, H.H. Stokburger-Sauer, N.E. and Exler, S. (2008). “Brandımage and Fan Loyalty in Professional Team Sport: a Refined Model and Empirical Assessment”. Journal of Sport Management, 22 (2), 205-226. https://doi.org/10.1123/jsm.22.2.205
- 22. Yıldız, Y. (2010). “Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarının Analizi”. Doktora Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
- 23. Koç, N. (2008). “Marka Çağrışımlarının Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi: Trabzonspor Kulübü Taraftarları Üzerinde Bir Uygulama”. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Trabzon.
- 24. Kılıç, D. ve İspir, N.B. (2018). “Futbol Kulüplerinde Marka Çağrışımları”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (1), 16-25.
- 25. Bölükbaşı, E. (2006). “Profesyonel Futbol Kulüplerinde Marka Değeri Kavramı ve Marka Çağrışımlarının Önemi, Bir Uygulama”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- 26. Demirel, M. Karahan, B.G. ve Ünlü, H. (2007). “Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarların Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri”. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 78-86.
Brand Associations of the Fan: Gümüşhanespor Example
Year 2023,
Volume: 12 Issue: 4, 2039 - 2050, 26.12.2023
Yeşim Bayrakdaroğlu
,
Ahmet Yilmaz Albayrak
,
Nilgün Ulutaşdemir
,
Ali Tekin
Abstract
This study investigated how the participants who are fans of Gümüşhanespor recognize the brand associations of sports clubs and how brand associations differ by the specific demographic characteristics. 350 women and 897 men who were fans of Gümüşhane sports participated in the study voluntarily. "Brand Association Scale in Football Teams" was used in the study. With the relevant statistical program's help, various tests were carried out, and results were achieved. Various variables were used to interpret the study results. Also, it was discovered that football fans' brand associations about the stadium are below the middle level, brand associations related to the coach and management are moderate; success, star player, club history, brand marks, distancing, fan contract, social interaction brand associations were above the middle level.
References
- 1. Borça, G. (2011). “Marka Yönetimi”. Ed. Ferruh Uztuğ. Eskişehir: AÖF Yayınları.
- 2. Wang, M.C.H. and Tang, Y.Y. (2017). “Examining the Antecedents of Sport Team Brande Quity: A Dual-İdentification Perspective”. Sport Management Review, 21 (3), 293, 306.
- 3. Maurya, U.K. and Mishra, P. (2012). “What is a Brand? Aperspective on Brandmeaning”. EuropeanJournal of Business and a Management, 4 (3),122-133.
- 4. Keller, K.L. (2019). “Stratejik Marka Yönetimi İnşası, Ölçümü ve Marka Sermayesinin Yönetimi”, (Çev. A. Candemir). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- 5. Özdemir, A.T. (2019). Şehirlerarası rekabet Endeksleri Özelinde Marka Şehirlere Katkısı Açısından Spor Kültürü ve Kocaelispor Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
- 6. Keller, K.L. (1993). “Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Based Brand Equity”. Journal of Marketing, 57 (1), 1–22. https://doi.org/10.1177/002224299305700
- 7. Yongjun, S. and Jooyoung, K. (2010). “Effects of Brand Personality on Brand Trust and Brand Affect”. Psychology & Marketing, 27 (7), 639–661. https://doi.org/10.1002/mar.20349
- 8. Baran, A. ve Taşkın, E. (2017). “Spor Kulübünün Marka Kişiliğinin Takımla Özdeşleşme Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 52-74.
- 9. Okmeydan, C.K. (2018). “Marka Olarak Spor Kulüplerinin Sosyal Medya Kullanımı: Türk Spor Kulüpleri Üzerine Bir Araştırma”. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 98-110. https://doi.org/10.23834/isrjournal.475592
- 10. Türkiye Futbol Federasyonu. (2021).Erişim adresi:
https://www.tff.org/Default.aspx?pageID=28&kulupID=1096 (Erişim tarihi: 22.10.2021).
- 11. Karadirek, G. (2021). “Öğretmenlerde İş Stresi ve Mesleki Tükenmişliğin İş Tatmini ve Mesleki Duygusal Bağlılık Üzerindeki Etkisi”. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10 (1), 101-122. https://doi.org/10.30703/cije.692020
- 12. Yıldız, Y. (2016). “A Research on Soccerteams’ Brandas sociations”. The Sport Journal, 56 (19).
- 13. Gladden, J.M, and Funk, D.C. (2002). “Developing an Understanding of Brand Associations in Teamsport: Empirical Evidence from Consumers of Professional Sport”. Journal of Sport Management, 16 (1), 54-81. https://doi.org/10.1123/jsm.16.1.54
- 14. Bauer, H.H., Sauer, N.E., & Schmitt P. (2004). “The İmportance of Customer-Based Brand Equity in the Team Sport İndustry”. European Journal of Marketing: EJM, 39(5/6), 496-513. http://dx.doi.org/10.1108/03090560510590683
- 15. Ross, S.D, Russell, K.C. and Bang, H. (2008). “An Empirical Assessment of Spectator-Based Brand Equity”. Journal of Sport Management, 22, 322-337. https://doi.org/10.1123/jsm.22.3.322
- 16. Kaynak, E. Salman, G.G. and Tatoğlu, E. (2008). “An Integrative Frame Work Linking Brand Associations and Brand Loyalty in Professional Sports”. Brand Management, 15 (5), 336–357. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2550117
- 17. Uzun, U.C. (2014). “Effects of Brand Assocıatıons on Sports Spectators: A Study on Besıktas, Fenerbahce, and Galatasaray fans”. M.A. Thesis. Bahcesehır Unıversıty. İstanbul.
- 18. Gladden, J.M. and Mılne, G.R. (1999). “Examining the Importance of Brand Equity in Professional Sport”. Sport Marketing Quarterly, 8 (1) 21-30.
- 19. Slattery, H. ve Shaw, R.N. (2003). “Brand Value in the Context of Australian Football League Clubs”. ANZMAC Conference Proceeding, Adelaide.
- 20. Yıldız, Y. Ay, C. ve Özbey, S. (2012). “Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri:Bir Model Önerisi”. Ege Akademik Bakış, 12 (Özel Sayı), 1-10.
- 21. Bauer, H.H. Stokburger-Sauer, N.E. and Exler, S. (2008). “Brandımage and Fan Loyalty in Professional Team Sport: a Refined Model and Empirical Assessment”. Journal of Sport Management, 22 (2), 205-226. https://doi.org/10.1123/jsm.22.2.205
- 22. Yıldız, Y. (2010). “Futbol Takımlarında Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarının Analizi”. Doktora Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
- 23. Koç, N. (2008). “Marka Çağrışımlarının Marka Sadakati Üzerindeki Etkisi: Trabzonspor Kulübü Taraftarları Üzerinde Bir Uygulama”. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Trabzon.
- 24. Kılıç, D. ve İspir, N.B. (2018). “Futbol Kulüplerinde Marka Çağrışımları”. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (1), 16-25.
- 25. Bölükbaşı, E. (2006). “Profesyonel Futbol Kulüplerinde Marka Değeri Kavramı ve Marka Çağrışımlarının Önemi, Bir Uygulama”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- 26. Demirel, M. Karahan, B.G. ve Ünlü, H. (2007). “Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarların Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri”. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 78-86.