This research was conducted to examine the attitudes of first and second year students of the aged care program towards ageism. Our research was designed in a descriptive type and was carried out with the participation of 124 students studying in the elderly care program of a Vocational School of Health Services of a state university in the 2020-2021 Academic Year. Data were collected between April 1 and June 30, 2021 using the Personal Information Form and Age Discrimination Attitude Scale. It was determined that the average age of the students participating in the study was 20.50±2.44, 66.3% of them were women, 48.1% of them were studying in the first grade and 17.3% of them lived with an elderly individual. In the study, the mean score of the scale total score was 69.91±9.41, the mean of limiting the life of the elderly sub-dimension 20.13±5.72, the mean score of positive discrimination towards the elderly was 30.88±5.03, and the mean of negative discrimination towards the elderly sub-dimension was found to be 18.89±3.95. The scale total score average of male students was found to be higher than that of females. In the study, it was determined that the second-year students' positive attitude towards the elderly sub-dimension average score was higher than that of first-year students. In the study, it was concluded that the elderly care program students' attitudes towards ageism were positive. There is a significant relationship between gender and class of education in aged care students. The scale total score of male students was found to be higher. On the other hand, second-year students' positive average scores for the elderly are higher than first-year students. It is thought that raising awareness among students about ageism will contribute positively to the health of the elderly and society.
yok
Bu araştırma, yaşlı bakımı programı birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmamız tanımlayıcı tipte tasarlanmış olup 2020- 2021 Eğitim Öğretim Döneminde bir devlet üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nun, yaşlı bakımı programında öğrenim gören 124 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanılarak 1 Nisan-30 Haziran 2021 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 20,50±2,44 olduğu, %66,3’ünün kadın olduğu, %48,1’sinin birinci sınıfta öğrenim gördükleri ve %17,3’ünün ise yaşlı birey ile birlikte yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırmada ölçek toplam puan ortalamasının 69,91±9,41, yaşlının yaşamını sınırlama alt boyut puan ortalamasının 20,13±5,72, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık alt boyut puan ortalamasının 30.88±5,03 ve yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık alt boyut puan ortalamasının ise 18.89± 3,95 olduğu saptanmıştır. Erkek öğrencilerin ölçek toplam puan ortalaması kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Araştırmada ikinci sınıftaki öğrencilerin yaşlıya yönelik olumlu tutum alt boyut puan ortalamaları birinci sınıf öğrencilerine göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada yaşlı bakımı programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının olumlu yönde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaşlı bakımı öğrencilerinde cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. Erkek öğrencilerin ölçek toplam puanı daha yüksek bulunmuştur. İkinci sınıf öğrencilerinin ise yaşlıya yönelik olumlu puan ortalamaları birinci sınıf öğrencilerine göre daha yüksektir. Öğrencilere yaşlı ayrımcılığı konusunda farkındalık kazandırılmasının yaşlı ve toplum sağlığını olumlu yönde katkı sağlayacağı düşünülmektedir
yok
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |