Abstract
Bu
çalışmada coğrafi işaretli yöresel gastronomik ürünlerin üretimi ve
pazarlanmasıyla ilgili nitel araştırma yapılmış ve söz konusu üretim ve
pazarlama faaliyetlerinin kooperatif modeliyle yapılabilirliği incelenmiştir.
Türk Patent ve Marka Kurumu’na Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı tescili
için başvuruların büyük çoğunluğu il - ilçe ticaret ve sanayi odaları
valilikler, kaymakamlıklar gibi kamu kuruluşları tarafından yapılmıştır.
Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı tescili almış ürünlerin standartlara
uygun biçimde üretimini sağladıktan sonra, etkin bir biçimde pazarlaması için
sürdürülebilir bir sistem oluşturulması gerekmektedir. Coğrafi işaretli yöresel
gastronomik ürünleri olan yörelerde; klasik kooperatif anlayışından farklı
olarak kamu kuruluşlarının, derneklerin, odaların, yerel ekonomik aktörlerin ve
işletmelerin karışık kompozisyonda yer aldığı Yöresel Ürünler Üretim ve
Pazarlama Kooperatifleri kurulabilir. Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı
tescillerinin değerlendirilmesinde tescil sahibi kamu kuruluşlarının içinde
olabileceği ya da yetkilendirebileceği bir yapı olarak kooperatifçilik, bir
model olabilecektir. Bu organizasyonun kırsal kalkınma projeleriyle ve bazı
yerlerde kurulmuş olan kültürel miras alanlarının yönetimleriyle etkin ve
koordineli biçimde yürütülmesinde başarıya ulaşma şansı çok daha yüksek
olacaktır. Bu çalışma, yalnızca coğrafi işaretli yöresel gastronomik ürünlerin
değil tüm coğrafi işaretli ürünlerin kooperatif modeliyle üretilip
pazarlanmasında da bir örnek olarak kullanılabileceği gibi ve aynı zamanda
literatüre de önemli bir katkı yapabilecektir.