Gastronomic attributes have the power to affect destination preferences and loyalty to them. Gastronomy tourism revives the gastronomic identity of local cuisines and offers travelers an authentic cultural experience that is connected with food history, traditional recipes, and food etiquette. The number of people who want to have this experience is constantly make and interest in gastronomy tours is also increasing. For this reason, the aim of this study was to reveal the attributes that make up their satisfaction by examining the experiences of consumers who are satisfied with gastronomic tours. For this purpose, the study data was consisted of online guest reviews of the highest-rated gastronomy tours in the category of the best announced in 2022 in the TripAdvisor travel application. In this context, the study design was qualitative, the data collection method was document review, and content analysis was used to analyze the data. Food and beverages, as well as guides and tour services, were the main themes that affect satisfaction in gastronomic tours. In addition, at the end of the study, suggestions were made regarding the organization of gastronomy tours and the guidance services on these tours.
Gastronomic Tourism Gastronomic Tours Gastronomic Guidance Gastronomy Tourists Satisfaction
Gastronomik unsurlar destinasyonların tercih edilmesini ve destinasyona bağlılığı etkileme gücüne sahiptir. Gastronomi turizmi ise yerel mutfakların gastronomik kimliğini canlandırmakta ve seyahat edenlere yemek tarihi, geleneksel yemek tarifleri, yemek görgü kuralları ile bağlantılı otantik bir kültürel deneyim sunmaktadır. Bu deneyimi edinmek isteyenlerin sayısı ise sürekli artmakta ve gastronomi turlarına ilgi çoğalmaktadır. Bu nedenle araştırmanın amacı gastronomi turlarından memnun kalan tüketicilerin deneyimlerinin incelenmesiyle memnuniyetlerini oluşturan unsurların ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaca yönelik olarak araştırmanın verilerini TripAdvisor seyahat uygulamasındaki 2022 yılında ilan edilen en iyiler kategorisinde yer alan en yüksek puanlı gastronomi turlarına ait çevrimiçi konuk değerlendirmeleri oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın veri toplama yöntemi doküman incelemesi ve verilerin analizinde de içerik analizi kullanılmıştır. Gastronomi turlarında memnuniyeti etkileyen unsurlar olarak yiyecek ve içecekler, rehber ve tur hizmetleri ana temaları altında oluştuğu görülmektedir. Ayrıca araştırmanın sonunda gastronomi turlarının organizasyonuna ve bu turlardaki rehberlik hizmetlerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2023 |
Acceptance Date | March 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |
Dear Researchers
The manuscripts submitted to our journal are first evaluated by the editor according to the order of submission and the topic, and the peer review is decided in line with the editor's opinion.
The studies whose evaluation process is completed are also accepted for publication according to the completion dates, types and scopes of the evaluation. For this reason, we would like to remind you again that the manuscripts submitted to GTAD should not be planned to be accepted for publication in any issue. For detailed information, please refer to the publication policy.