Amaç: Acil servis (AS)’ler, kolayca ulaşılabilen, kesintisiz hizmet verilen, hastaların ilk tercih ettikleri birimlerdir. Hasta yoğunlukları nedeniyle AS’de triyaj uygulanır. Hastalık hangi alanda yaşanırsa yaşansın bireyi, biyolojik, duygusal, ruhsal ve sosyal olarak olumsuz etkileyerek depresyon ve anksiyete gibi ruhsal hastalıkların gelişmesine yol açabilir. Bu çalışmadaki amacımız AS’e başvuran yeşil ve sarı alan hastalarının anksiyete düzeylerini belirlemektir.
Gereç ve yöntem: Çalışma, prospektif tanımlayıcı anket çalışması olarak, Afyon Kocatepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Acil Servisine herhangi bir nedenle başvuran, yeşil ve sarı alan hastalarında yapıldı. Veriler, sosyodemografik özellikleri içeren anket formu, Hastane Anksiyete Depresyon (HAD) Ölçeği kullanılarak toplandı. Veriler SPSS 18 programına aktarıldı ve tanımlayıcı istatistik, Ki Kare testi ile değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilen 269 katılımcının median yaşı 33 (18-87), %55.4 (n=149)’ü erkek, 141 (%52.4)’i yeşil alana aitti. HAD Ölçeğine göre alınan median anksiyete puanı 7 (0-23), depresyon puanı 7 (0-21) olarak bulundu. Sağlık algı düzeyi kötü, sarı alana ait, kadın cinsiyet, 60 yaş ve üzeri, evli olan, öğrenci olmayan, HADdepresyon puanı 7 ve üzerinde olan katılımcıların anlamlı olarak HAD anksiyete puanlarının 10 ve üzerine ait olan grupta oldukları tespit edildi (p<0.05).
Sonuç: AS hizmet kalitesinin iyileştirilmesi, sağlık hizmet israfı ve tıbbi bakım kaynaklarının gereksiz kullanımının engellenmesi, skorlamaları yüksek hastaların uygun polikliniklere yönlendirilmesi ile mümkün olabilir.
Objectives: Emergency rooms (ER) are the units that are easily accessible, provide uninterrupted service, and are the first choice of patients. Due to patient density, triage is applied in ER. Regardless of which zone the disease is experienced in, it can negatively affect the individual biologically, emotionally, spiritually and socially, leading to the development of mental illnesses such as depression and anxiety. Our aim in this study was to determine the anxiety levels of green and yellow zones patients who applied to the ER.
Materials and methods: The study was conducted as a prospective clinical questionnaire study in green and yellow zones patients who applied to Afyon Kocatepe University Medical Faculty Research and Application Hospital Emergency Room for any reason. Data were collected using a questionnaire containing sociodemographic characteristics, Hospital Anxiety Depression (HAD) Scale. Data were transferred to SPSS 18 program and descriptive statistics were evaluated with Chi-square test.
Results: The median age of 269 participants included in the study was 33 (18-87), 55.4% (n=149) were male, and 141 (52.4%) belonged to the green zone. The median anxiety score was 7 (0-23) and the depression score was 7 (0-21) according to the HAD Scale. It was determined that the participants with bad health perception level, belonging to the yellow area, female gender, 60 years of age and older, married, non-student, and HAD-depression score of 7 and above, were significantly in the group with HADanxiety scores of 10 and above (p< 0.05).
Conclusion: Improving ED service quality, preventing waste of health care and unnecessary use of medical care resources can be possible by directing patients with high scores to appropriate outpatient clinics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 1 |
-