BibTex RIS Cite

Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?

Year 2011, Volume: 14 Issue: 1, 197 - 222, 01.02.2011

Abstract

Çalışmada sağlık yöneticilerinin duygusal zekâ (EQ) boyutları, Cooper-Sawaf haritasına göre araştırılmıştır. Araştırma, Türkiye’nin 7 farklı ilinde, 27 farklı hastanede görev yapmakta olan başhekim, hastane müdürü, müdür yardımcısı, başhemşire ve başhemşire yardımcısı olmak üzere toplam 126 yönetici üzerinde, anket tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, demografik değişkenler açısından sağlık yöneticilerinin EQ boyutları arasında farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca sağlık yöneticilerinin kişiler arası iletişim sorunlarının olduğu; başkalarının duygularının yüksek düzeyde ancak kendi duygularının düşük düzeyde farkında oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır

References

  • Akgemci T. Aslan Ş. Özata M. (2007) Duygusal Zekanın Demografik Değişkenler Açısından Araştırılması: Hizmet sektörü Yöneticileriyle İlgili Bir Çalışma, 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 25–27 Mayıs 2007, ss: 871–879.
  • Akgül A. ve Çevik O. (2003) Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Emek Ofset, Ankara.
  • Arıcıoğlu M.A (2002) ‘Yönetsel Başarının Değerlendirilmesinde Duygusal Zekânın Kullanımı: Öğrenci Yurdu Yöneticileri Bağlamında Bir Araştırma’, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4):26–42.
  • Austin E.J. (2003) ‘An Investigation of the Relationship Between Trait Emotional Intelligence and Emotional Task Performance, Personality and Individual Differences’. www.sciencedirect.com, Erişim: 10.05.2006.
  • Baltaş A. (2001) Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması ve Liderlik. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Bar-On R. Brown J.M. Kirkcaldy B.D. Thomé E.P. (2000) Emotional Expression and Implications for Occupational Stress; An application of The Emotional Quotient Inventory. Personality and Individual Differences, (28):1107-1118.
  • Bennis W. (2001) Bir Lider Olabilmek. (Çev: Utku Teksöz) İkinci Basım. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Carney M.P. (1999) The Human Side of Organizational Change: Evolution, Adaptation and Emotional Intelligence, A Formula for Success. Unpublished Doctoral Dissertation, Widener University.
  • Cherniss C. (1998) Social and Emotional Learning for Leaders. Educational Leadership 55(7): 26-28.
  • Cherniss C. (2000) Emotional Intelligence: What it is and Why it Matters. The Annual Meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology. New Orleans, LA. April 15:1–14.
  • Cooper K.R ve Sawaf A. (2000) Liderlikte Duygusal Zekâ. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakar U. ve Arbak Y. (2004) Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zekâ İlişkisi ve Duygusal Zeka. Dokuz Eylül Ün. SBE Dergisi 6(3): 23-48.
  • Damasio A.R (2006) Descartes’in Yanılgısı; Duygu Akıl ve İnsan Beyni. Varlık Yayınları, Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Dulewicz V. and Higgs M. (2000) Emotional Intelligence, A Review and Evaluation Study. Journal of Managerial Psychology 15(4):341-372.
  • Dulewicz C. Young M. and Dulewicz V.(2005) The Relevance of Emotional Intelligence for Leadership Performance. Journal of General Management 31(3) :71-86.
  • Empey D. Peskett S. and Lees P. (2002) Medical Leadership. Career Focus 7:191-192.
  • Ergin, E. E., (2002) ‘Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zeka Düzeyi İle 16 Kişilik Özelliği Arasında İlişki Üzerine Bir Araştırma’. SBE Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2000.
  • Furnham A. ve Buchanan T. (2005) Personality, Gender and Self-perceived İntelligence. Personality and Individual Differences 39:543–555.
  • Goleman D.(1998) Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir (Çev: B.Seçkin Yüksel). Altıncı Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman D. (1998) Working with Emotional Intellligence. Bantam Books, Newyork.http://www.associatedcontent.com/article/67683/predoctoral_gra duate_personal_emotional.html. Pre-Doctoral Graduate Personal Emotional Intelligence Assessment Can Your Emotional Intelligence Evolve. Erişim tarihi: 23.12.2006.
  • Kerr R. Garvin J. Heaton N. and Boyle E. (2006) Emotional Intelligence and Leadership Effectiveness. Leadership & Organization Development Journal. 27(4): 265-279.
  • Kutlu A.K. Keçecioğlu T. Öğçe F. (2002) Yönetici Hemşirelerde Liderlik Özellikleri ve Duygusal Zekâ Üzerine Bir Çalışma. Modern Hastane Yönetimi, 6(1):12–18.
  • Lanser E. G. (2000). Why You Should Care About Your Emotional Intelligence. Healthcare Executive. 4:6–11.
  • Mayer J. and Salovey P. (1993) The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence 17(4):433-442.
  • Nikolaou I. and Tsaousis I. (2002) Emotional Intelligence in the Workplace, Exploring its Effects on Occupational Stress and Organizational Commitment. International Journal of Organizational Analysis, Special Issue on Emotional Intelligence 10(4): 327-342.
  • Pérez J.C. Petrides K.V. and Furnham A. (2005) Measuring Trait Emotional Intelligence, In R. Schulze and R. D. Roberts (Eds.). International Handbook of Emotional Intelligence. MA: Hogrefe & Huber, Cambridge: 123-143.
  • Poon J.M. L. (2004) Career Commitment and Career Success: Moderating Role of Emotion Perception. Career Development International, ABI/INFORM Global 9(4/5):374–390.
  • Rapisarda, B.A. (2002) The Impact of Emotıonal Intelligence on Work Team Cohesiveness and Performance. International Journal of Organizational Analysis 10(4):363–379.
  • Robbins C.J. Bradley E.H. and Spicer M. (2001) Developing Leadership in Healthcare Administration: A Competency Assessment. Journal of Healthcare Management 46(3):188–202.
  • Rozell E.J. Pettijohn C.E. and Parker R.S.(2004) Customer-Oriented Selling: Exploring the Roles of Emotional Intelligence and Organizational Commitment. Psychology&Marketing. 21(6):405–424.
  • Salovey P. and Mayer J.D. (1990) Emotional Intelligence. Imanigation, Cognition, and Personality 9(3):185-211. (In Salovey P., Brackett M.A. and Mayer J.D. (1990) Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model. Dude Publishing, New York:1–27).
  • Schutte N. S. Malouff J.M. Thorsteinsson E.B. Bhullar N. and Rooke S.E.(1998) A Meta-Analytic Investigation of The Relationship Between Emotional Intelligence and Health. Personality and Individual Differences. www.sciencedirect.com. Erişim tarihi: 16.11.2006.
  • Sosik J.J. and Megerian L.E.(1999) Understanding Leader Emotional Intelligence and Performance: The Role of Self Other Agreement on Transformational Leadership Perceptions. Group & Organization Management 24 (3):367- 390.
  • Stein S. J. ve Book H. E. (2003) EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı (Çeviren: Müjde Işık), Birinci Baskı, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Turner T.W.(2006) ‘Identifying Emotional Intelligence Competencies Differentiating FBI National Academy Graduates From Other Law Enforcement Leaders.’ Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Virginia.
  • Vander Zee K. and Wabeke R. (2004). Is Trait Emotional İntelligence Simply More Than Just A Trait. European Journal of Personality 18: 243–263.
  • Wolff S. B. Pescosolido A. T. and Druskat V. U. (2002) Emotional Intelligence as The Basis of Leadership Emergence in Self-Managing Teams. The Leadership Quarterly 13(5) 505-522.
  • Zhou J. and George J. M. (2003) Awakening Employee Creativity, The Role of Leader Emotional Intelligence. The Leadership Quarterly 14: 545-568.
Year 2011, Volume: 14 Issue: 1, 197 - 222, 01.02.2011

Abstract

References

  • Akgemci T. Aslan Ş. Özata M. (2007) Duygusal Zekanın Demografik Değişkenler Açısından Araştırılması: Hizmet sektörü Yöneticileriyle İlgili Bir Çalışma, 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 25–27 Mayıs 2007, ss: 871–879.
  • Akgül A. ve Çevik O. (2003) Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Emek Ofset, Ankara.
  • Arıcıoğlu M.A (2002) ‘Yönetsel Başarının Değerlendirilmesinde Duygusal Zekânın Kullanımı: Öğrenci Yurdu Yöneticileri Bağlamında Bir Araştırma’, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4):26–42.
  • Austin E.J. (2003) ‘An Investigation of the Relationship Between Trait Emotional Intelligence and Emotional Task Performance, Personality and Individual Differences’. www.sciencedirect.com, Erişim: 10.05.2006.
  • Baltaş A. (2001) Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması ve Liderlik. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Bar-On R. Brown J.M. Kirkcaldy B.D. Thomé E.P. (2000) Emotional Expression and Implications for Occupational Stress; An application of The Emotional Quotient Inventory. Personality and Individual Differences, (28):1107-1118.
  • Bennis W. (2001) Bir Lider Olabilmek. (Çev: Utku Teksöz) İkinci Basım. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Carney M.P. (1999) The Human Side of Organizational Change: Evolution, Adaptation and Emotional Intelligence, A Formula for Success. Unpublished Doctoral Dissertation, Widener University.
  • Cherniss C. (1998) Social and Emotional Learning for Leaders. Educational Leadership 55(7): 26-28.
  • Cherniss C. (2000) Emotional Intelligence: What it is and Why it Matters. The Annual Meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology. New Orleans, LA. April 15:1–14.
  • Cooper K.R ve Sawaf A. (2000) Liderlikte Duygusal Zekâ. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakar U. ve Arbak Y. (2004) Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zekâ İlişkisi ve Duygusal Zeka. Dokuz Eylül Ün. SBE Dergisi 6(3): 23-48.
  • Damasio A.R (2006) Descartes’in Yanılgısı; Duygu Akıl ve İnsan Beyni. Varlık Yayınları, Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Dulewicz V. and Higgs M. (2000) Emotional Intelligence, A Review and Evaluation Study. Journal of Managerial Psychology 15(4):341-372.
  • Dulewicz C. Young M. and Dulewicz V.(2005) The Relevance of Emotional Intelligence for Leadership Performance. Journal of General Management 31(3) :71-86.
  • Empey D. Peskett S. and Lees P. (2002) Medical Leadership. Career Focus 7:191-192.
  • Ergin, E. E., (2002) ‘Üniversite Öğrencilerinin Sahip Oldukları Duygusal Zeka Düzeyi İle 16 Kişilik Özelliği Arasında İlişki Üzerine Bir Araştırma’. SBE Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2000.
  • Furnham A. ve Buchanan T. (2005) Personality, Gender and Self-perceived İntelligence. Personality and Individual Differences 39:543–555.
  • Goleman D.(1998) Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir (Çev: B.Seçkin Yüksel). Altıncı Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Goleman D. (1998) Working with Emotional Intellligence. Bantam Books, Newyork.http://www.associatedcontent.com/article/67683/predoctoral_gra duate_personal_emotional.html. Pre-Doctoral Graduate Personal Emotional Intelligence Assessment Can Your Emotional Intelligence Evolve. Erişim tarihi: 23.12.2006.
  • Kerr R. Garvin J. Heaton N. and Boyle E. (2006) Emotional Intelligence and Leadership Effectiveness. Leadership & Organization Development Journal. 27(4): 265-279.
  • Kutlu A.K. Keçecioğlu T. Öğçe F. (2002) Yönetici Hemşirelerde Liderlik Özellikleri ve Duygusal Zekâ Üzerine Bir Çalışma. Modern Hastane Yönetimi, 6(1):12–18.
  • Lanser E. G. (2000). Why You Should Care About Your Emotional Intelligence. Healthcare Executive. 4:6–11.
  • Mayer J. and Salovey P. (1993) The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence 17(4):433-442.
  • Nikolaou I. and Tsaousis I. (2002) Emotional Intelligence in the Workplace, Exploring its Effects on Occupational Stress and Organizational Commitment. International Journal of Organizational Analysis, Special Issue on Emotional Intelligence 10(4): 327-342.
  • Pérez J.C. Petrides K.V. and Furnham A. (2005) Measuring Trait Emotional Intelligence, In R. Schulze and R. D. Roberts (Eds.). International Handbook of Emotional Intelligence. MA: Hogrefe & Huber, Cambridge: 123-143.
  • Poon J.M. L. (2004) Career Commitment and Career Success: Moderating Role of Emotion Perception. Career Development International, ABI/INFORM Global 9(4/5):374–390.
  • Rapisarda, B.A. (2002) The Impact of Emotıonal Intelligence on Work Team Cohesiveness and Performance. International Journal of Organizational Analysis 10(4):363–379.
  • Robbins C.J. Bradley E.H. and Spicer M. (2001) Developing Leadership in Healthcare Administration: A Competency Assessment. Journal of Healthcare Management 46(3):188–202.
  • Rozell E.J. Pettijohn C.E. and Parker R.S.(2004) Customer-Oriented Selling: Exploring the Roles of Emotional Intelligence and Organizational Commitment. Psychology&Marketing. 21(6):405–424.
  • Salovey P. and Mayer J.D. (1990) Emotional Intelligence. Imanigation, Cognition, and Personality 9(3):185-211. (In Salovey P., Brackett M.A. and Mayer J.D. (1990) Emotional Intelligence: Key Readings on the Mayer and Salovey Model. Dude Publishing, New York:1–27).
  • Schutte N. S. Malouff J.M. Thorsteinsson E.B. Bhullar N. and Rooke S.E.(1998) A Meta-Analytic Investigation of The Relationship Between Emotional Intelligence and Health. Personality and Individual Differences. www.sciencedirect.com. Erişim tarihi: 16.11.2006.
  • Sosik J.J. and Megerian L.E.(1999) Understanding Leader Emotional Intelligence and Performance: The Role of Self Other Agreement on Transformational Leadership Perceptions. Group & Organization Management 24 (3):367- 390.
  • Stein S. J. ve Book H. E. (2003) EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı (Çeviren: Müjde Işık), Birinci Baskı, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Turner T.W.(2006) ‘Identifying Emotional Intelligence Competencies Differentiating FBI National Academy Graduates From Other Law Enforcement Leaders.’ Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Virginia.
  • Vander Zee K. and Wabeke R. (2004). Is Trait Emotional İntelligence Simply More Than Just A Trait. European Journal of Personality 18: 243–263.
  • Wolff S. B. Pescosolido A. T. and Druskat V. U. (2002) Emotional Intelligence as The Basis of Leadership Emergence in Self-Managing Teams. The Leadership Quarterly 13(5) 505-522.
  • Zhou J. and George J. M. (2003) Awakening Employee Creativity, The Role of Leader Emotional Intelligence. The Leadership Quarterly 14: 545-568.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Şebnem Aslan This is me

Ramazan Erdem

Publication Date February 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Aslan, Ş., & Erdem, R. (2011). Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14(1), 197-222.
AMA Aslan Ş, Erdem R. Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?. HSİD. February 2011;14(1):197-222.
Chicago Aslan, Şebnem, and Ramazan Erdem. “Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler Mi?”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 14, no. 1 (February 2011): 197-222.
EndNote Aslan Ş, Erdem R (February 1, 2011) Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 14 1 197–222.
IEEE Ş. Aslan and R. Erdem, “Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?”, HSİD, vol. 14, no. 1, pp. 197–222, 2011.
ISNAD Aslan, Şebnem - Erdem, Ramazan. “Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler Mi?”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 14/1 (February 2011), 197-222.
JAMA Aslan Ş, Erdem R. Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?. HSİD. 2011;14:197–222.
MLA Aslan, Şebnem and Ramazan Erdem. “Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler Mi?”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, vol. 14, no. 1, 2011, pp. 197-22.
Vancouver Aslan Ş, Erdem R. Hastane Çalışanlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Göstermeleri Onların İş Üretkenlik Düzeylerini Etkiler mi?. HSİD. 2011;14(1):197-222.