The aim of this study is to examine the social studies curriculum in terms of citizenship education. For this purpose, the social studies curriculum used in the 2020-2021 academic year was examined in terms of citizenship education. The holistic multi-case design, which is one of the qualitative approaches, was used in the study. Document analysis, which is a qualitative data collection technique, was used to obtain study data. The curriculum from which the data was obtained has been accessed from the official website of the Ministry of National Education Curriculum Monitoring and Evaluation System. Descriptive analysis approach was used in the analysis of the obtained data according to the criteria determined in accordance with the aims of the study. The social studies curriculum was examined according to the determined criteria and the special aims, learning areas and achievements of citizenship education in the program were presented in tables
Bu araştırmada amaç, sosyal bilgiler öğretim programının vatandaşlık eğitimi açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2020-2021 eğitim-öğretim yılında kullanılmakta olan sosyal bilgiler öğretim programı vatandaşlık eğitimi açısından incelenmiştir. Araştırmada nitel yaklaşımlardan birisi olan durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma verilerinin elde edilmesinde ise nitel veri toplama tekniği olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin elde edildiği öğretim programına Millî Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi resmi internet sitesinden ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, çalışmanın amaçlarına uygun olarak belirlenen ölçütlere göre betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretim programı, belirlenen ölçütlere göre incelenmiş ve programda yer alan vatandaşlık eğitimine ilişkin özel amaç, öğrenme alanı ve kazanımlar tablolar halinde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır.
Yayınlanan makaleler öncelikle iThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları devrolunmuştur.
.