Bu araştırmanın temel amacı Diyanet İşleri Başkanlığı Dini Yüksek İhtisas merkezlerinde uygulanan öğretim programı kazanımlarının revize Bloom taksonomisi açısından değerlendirmesini yapmak ve bu bağlamda kazanımların uygunluğunu incelemektir. Araştırma, nitel desen doküman analizi tekniğiyle yürütülmüştür. Araştırmada DİB tarafından 2021 yılında güncellenen program esas alınmış, literatürde yer alan revize Bloom taksonomisi tablolarından yararlanılarak program kazanımları bilişsel süreç ve bilgi boyutları açılarından incelenerek tablolarla yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda kazanımların bilgi ve bilişsel süreçler açısından çeşitlilik gösterdiği, bununla birlikte alt düzey öğrenmeleri ifade eden olgusal ve kavramsal bilgi boyutlarının hatırlama ve anlama bilişsel süreç basamaklarının yoğunlukta olduğu söylenebilir. Aynı zamanda program incelendiğinde kazanım yazım konusunda tutarlılığın bulunmadığı, 1080 saatlik hazırlık programı için belirlenen kazanım sayısının 3024 saatlik ihtisas programı kazanımlarından fazla olduğu, bazı alanlarda kazanımlar bütünleşik ifade edilmişken bazı alanlarda ise ders bazlı olarak ifade edildiği araştırma sonuçlarından bazılarıdır. Bu çalışma, eğitim bilimleri alanında kendisi hakkında oldukça çalışma yapılan bir taksonomi/sınıflama çalışmasıdır. Felsefe ve din bilimleri ve ihtisas eğitimi alanında bu çerçevede pek fazla çalışmanın bulunmayışı, bizi bu araştırmaya sevk eden temel husus olmuştur. Dolayısıyla çalışmanın, din eğitimi alanındaki program geliştirme ve değerlendirme süreçlerine katkı sağlaması, programın temel ögesi olan hedef/kazanımlar konusunda yeni çalışmalara rehberlik etmesi umulmaktadır.
Felsefe ve Din Bilimleri Din Eğitimi Diyanet İşleri Başkanlığı Dini Yüksek İhtisas Eğitimi Bloom
The main purpose of this research is to evaluate the curriculum gains implemented in the Religious Higher Specialization Centers of the Presidency of Religious Affairs in terms of the revised Bloom taxonomy. The research was conducted with the qualitative pattern document analysis technique. The research was based on the program updated by DIB in 2021, and the program achievements were analyzed in detail and interpreted with tables using the revised Bloom taxonomy tables in the literature. In the study, program achievements were evaluated in terms of cognitive process and knowledge dimensions. Evaluation of achievements provides important ways and methods for both the learner and the instructor in relation to the content, educational situations and evaluation, and also provides important information about the level of education. When the relevant literature was examined, very few studies were found that aimed to examine program achievements in the field of religious sciences from a taxonomic perspective. Based on this, it is hoped that the study will set an example for other studies to be carried out, especially in the field of religious sciences, and will make significant contributions to the development of a scientific perspective on the educational activities carried out in specialized centers that have been operating for nearly half a century.
Philosophy and Religious Studies Religious Education Presidency of Religious Affairs Religious Higher Specialization Education Bloom
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | October 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 3 |