Örgüt kültürü uzun yıllardır üzerinde durulan ve çeşitli değişkenlerle ilişkisi araştırılan bir kavramdır. Motivasyon bu değişkenlerden birisi olmakla birlikte hem organizasyonların başarısı hem de üyelerinin bireysel başarıları için ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada Kırklareli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin benimsedikleri örgüt kültürü ve motivasyonları arasındaki ilişki nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakat ile değerlendirilmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin kurumun fiziksel şartlarından dolayı örgüt kültürünü tam olarak benimseyemedikleri ve bu durumun da motivasyonlarını olumsuz etkilediği görülmüştür. Bu durumda, okulun yeni bir kampüse taşınmasından kaynaklı fiziksel sorunlar, ulaşım sorunları, barınma sorunları, yeterli düzeyde sosyal ve kültürel imkanların olmaması ile akademik düzeyde yeterli aktivitelerin olmaması ön plana çıkmaktadır.
Organization culture is a concept, with which relationship has been researched with several variables and placed emphasize on for years. Motivation is one of these variables and stands out for both individual success of the members and the organizations. In this study, the relationship between the motivation and organization culture adopted by the students of the Faculty of Economic and Administrative Sciences of the Kırklareli University has been analyzed with the method of semi-structured interview, which is one of the qualitative research methods. It has been observed that students have not fully adopted the organization culture due to the physical conditions of the institution and thus badly affecting their motivations. In this sense, physical problems arising from the moving of the university to a new campus, transportation problems, accommodation problems, insufficient level of social and cultural facilities and insufficient number of activities at academic level have stood out.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 10 |