Cam tavan, işletmeler veya kurumlarda gerek bilgi birikimleri gerekse yetenekleriyle kurumlara ciddi katkı sağlayabilecek bireylerin, görünmez engeller nedeniyle yöneticilik pozisyonuna ulaşamaması olarak ifade edilmektedir. Kadınların cam tavan engelini kırabilmeleri, kavrama yönelik algılarının net olarak belirlenmesi ile daha kolay olacaktır. Bu kapsamda çalışmanın ana amacı bankacılık sektöründe cam tavan engellerinin varlığının kadınlar tarafından nasıl algılandığını ortaya koymaya yöneliktir. Bu doğrultuda bankacılık sektöründeki kadın çalışanlara yönelik anket çalışması uygulanmıştır. Aydın il merkezi ve Nazilli ilçesinde faaliyette bulunan bankalarda toplam 144 kadın görev yapmaktadır. Bu kurumlarda çalışan 99 kadına ulaşılarak hazırlanan anket formu uygulanmıştır. Anketin güvenirliliği Cronbach’s Alpha analizi ile test edilmiştir. Anket çalışmasından elde edilen verilerin normal dağıldıklarının tespit edilebilmesi için Kolmogrov Smirnov testi yapılmış ve verilerin normal dağılım gösterdiğine karar verilmiştir. Ankete katılanların demografik özellikleri frekans dağılım tabloları ile ortaya konmuştur. Ayrıca cam tavan engelleri ölçeği frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Cam tavan engeli ile demografik faktörler arasındaki ilişki tek yönlü varyans (Anova) ile test edilmiştir. Sonuç olarak, anket çalışmasına katılan kadınlar, çalışma hayatında kendilerine güvenmekte, erkekler kadar yetkin olduklarına inanmakta fakat erkeklere kadınlara nazaran terfi konusunda daha fazla fırsat sağlandığı görüşündedirler. Kadınların cam tavanın kendiliğinden kırılmasını beklemek yerine, bunun ancak kendilerinin harekete geçmesiyle mümkün olabileceğini fark etmeleri gerekmektedir.
Cam Tavan Sendromu Bankacılık Sektörü Cinsiyet Ayrımcılığı Glass Ceiling Syndrome Banking Sector Gender Discrimination
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
İİBF- 18009
Glass ceiling is expressed as the inability of individuals who can make a serious contribution to the institutions with their knowledge and skills in enterprises or institutions, not reaching the managerial position due to invisible obstacles. It will be easier for women to break the glass ceiling barrier if their perceptions of the concept are clearly defined.In this con-text, the main purpose of this study is to reveal how the existence of glass ceiling barriers in the banking sector is perceived by women. For this purpose, a questionnaire study was conducted to female employees in the banking sector. As a result of the data, 144 women in total work in banks operating in Aydın central district and Nazilli district. A questionnaire was applied to 99 women working in these institutions. The reliability of the questionnaire was tested with Cronbach's Alpha analysis. In order to determine whether the data obtained from the survey study are normally distributed, the Kolmogrov Smirnov test was performed and it was decided that the data showed normal distribution. The demo-graphic characteristics of the respondents were presented with frequency distribution tables. In addition, the glass ceiling barriers scale frequency and percentage values were calculated. The relationship between the glass ceiling barrier and demographic factors was tested with one-way variance (Anova). As the result, the women participating in the survey, are confident in their working life, believe that they are as competent as men but have the view that men are provided with more opportunities for promotion than women. Instead of waiting for the glass ceiling to break on its own, women should realize that this is only possible if they take action.
İİBF- 18009
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | İİBF- 18009 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 31 |