Giriş:
Benlik saygısı bireyin çocukluktan itibaren
diğer insanlarla etkileşimi sonucu oluşmaktadır. Benlik saygısı bireyin
kendisine olan tutumunu belirlediği kadar başkalarıyla ilişkisinde de son
derece önemli bir kavramdır. Diğer
insanların bireye yönelik olumlu değerlendirmeleri, geribildirimleri ve empatik
yaklaşımları olumlu ve yüksek benlik yapısının oluşmasında belirleyici
olmaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve empatik
düzey arasındaki ilişkinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem:
Araştırmanın örneklemini Van Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde okuyan 127 öğrenci
oluşturmuştur. Araştırmanın verilerinin toplanmasında; sosyodemografik
verilerin yer aldığı kişisel bilgi formu, “Temel Empati Ölçeği” ve “Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20.0
paket programından yararlanılmıştır. Tanımlayıcı özellikleri incelemek amacıyla
yüzdelik, aritmetik ortalama ve standart sapma, tanımlayıcı özelikler ile ölçek
puanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacıyla da t-testi ve varyans
analizi, ölçekler arasındaki ilişkinin incelenmesinde ise pearson korelasyon
analizi yapılmıştır.
Bulgular:
Çalışmamıza 87 (%68.5) kadın, 40 (%31.5)
erkek olmak üzere 127 hemşirelik lisans öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların
benlik saygısı ölçeği toplam puanı 29.51±4.49, bilişsel empati alt ölçek
puanı 30.94±6.54, duyuşsal empati alt
ölçek puanı 37.29±7.03, temel empati
ölçeği toplam puanı 68.23±12.13 bulunmuştur. Katılımcıların empati ve alt
ölçeklerinden aldıkları puanların cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği
saptanmıştır (P<0.05). Benlik saygısı ölçeğinde ise cinsiyete göre
anlamlılık tespit edilememiştir (p>0.05). Benlik saygısı ile empati ve alt
ölçekleri arasında anlamlılık olmadığı görülmüştür (p>0.05).
Sonuç:
Sağlık bakım sisteminde olumlu kişiler arası
ilişkiler ve iletişim oldukça önemlidir. Bunun için empatik becerinin ve benlik
saygısının yeterince gelişmiş olması gerekmektedir. Hemşirelik bakımında
empatik beceri bakım kalitesini etkileyen bir faktördür. Çalışma sonucuna göre
katılımcıların orta-yüksek düzeyde benlik saygısı ve empatik beceri düzeyine
sahip olduğu görülmektedir. Hemşirelik eğitiminin benlik saygısını ve empatik
beceri düzeyini geliştirici yöntemlerle desteklenmesinin yararlı olacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | January 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.