Anne
karnından başlayıp yaşamın son bulduğu zamana kadar süre gelen beslenme, yaşam
için vazgeçilmez bir ihtiyaçtır. Besin öğelerinin vücuda yeterli ve dengeli
miktarda alınması insanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken bir şekilde
hayatını sürdürebilmesi için en önemli unsurdur.
Her
bireyin günlük yaşamında kullanabilmesi için yaşına, cinsiyetine, yaptığı
işine, hastalık durumuna, genetik ve psikolojik yapısına göre farklılık
gösteren enerjiye ihtiyaçları vardır. Böylece bireylerin özellikle de
ergenlerin sağlıklı bir yaşam sürdürebilmesi için, aldığı enerji ile harcadığı
enerjiyi dengede tutabilmesi gerekmektedir.
Ergenlik
dönemindeki bireylerin beslenme düzeni ve alışkanlıklarının oluşmasında
ergenlik döneminin önemli ve belirgin özellikleri olan hızlı büyüme,
fizyolojik, ruhsal ve sosyal açıdan meydana gelen değişimler etkili
olabilmektedir. Bu dönemde kazanılmış olan yanlış beslenme alışkanlıkları,
öğrenme, anlama ve algılama ile ilgili zihinsel işlevleri olumsuz yönden
etkileyebileceği gibi obezite ve diğer beslenme sorunlarının da oluşmasına
zemin hazırlayabilir.
Son
yıllarda obezitenin yaygınlığı endişe verecek düzeyde artmakta ve sorun birçok
düşük ve yüksek gelirli ülkeleri etkilemektedir. Ergenlik döneminde görülen
obezite ilerleyen yaşlarda beraberinde birçok kronik hastalığa da (kalp-damar
hastalıkları, diyabet… vb.) zemin hazırlamaktadır. Öte yandan obezitenin önemli
bir sorun olmasındaki etkenlerden birisi de yaşam tarzı değişiklikleri ile
büyük ölçüde önlenebilir olmasıdır.
Halk
sağlığı hemşireliğinin en önemli amaçlarından biri de sağlık eğitimi yolu ile
bireylerde olumlu davranış değişikliği geliştirmektir. Bu nedenle özellikle
toplu yaşam alanlarında ve özellikle de genç/ergen nüfusun toplu olarak
bulunduğu okullarda konu ile ilgili yapılacak araştırmalar koruyucu sağlık hizmetleri
açısından rehber niteliği taşıyacaktır. Türkiye’de halk sağlığı hemşireliği
uygulamaları kapsamında obezitekonusuna ilişkin girişimsel faaliyetlerin planlanması,
bunların olumlu sağlık davranışlarını geliştirme eğitimine rehber olması ve
literatürekatkı sağlaması gerekmektedir ve konuya ilişkin girişimsel
çalışmalara gereksinim duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2019 |
Submission Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.